Opus de Soul interviewd: Romany Titre

Romany Titre Persfoto 2Klasse. Elegantie. Gratie. Nee, we hebben het niet over een vintage filmster. Het zou haar Frans/Caribische DNA kunnen zijn of een vorig leven in de jaren vijftig, maar wanneer singer-songwriter Romany Titre een voet op het podium zet krijgt ze onmiddellijk alle aandacht. Luxueuze lange lokken en doordringende donkerbruine ogen verraden dat we hier te maken hebben met een duidelijk geval van beauty and brains.
Wij mochten deze dame interviewen met de release van haar eerste EP in zicht. Deze EP gaan wij natuurlijk ook nog bespreken, maar we beginnen met het interessante vraaggesprek.

1. Om te beginnen? Wie is Romany Titre?
Ik ben een creatieveling, een wetenschapper en een student van het leven. In meer concretere termen een singer/songwriter, danseres en psycholoog. De combinatie van creatie en wetenschap is altijd al een belangrijk onderdeel van mijn leven geweest. Ik heb altijd tijdens mijn opleiding parellel daaraan gewerkt aan mijn creatieve ontwikkeling. Zo heb ik tijdens mijn middelbare school klassiek en jazz zang en piano gestudeerd op de jong talent klas van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, dans aan de showbizz academie van Diana Meijer en koorzang bij kinderkoor academie Nederland.
Toen ik ging studeren wilde ik mijn studie klinische psychologie aan de universiteit combineren met zang aan het conservatorium maar door de aanwezigheidsplicht op het conservatorium is dit me niet gelukt. Na een jaar zang gestudeerd te hebben aan het conservatorium in Amsterdam ben ik overgestapt op psychologie omdat het me handiger leek mijn muziek te ontwikkelen naast een studie psychologie dan om psycholoog te worden terwijl ik op het conservatorium zat. Nu werk ik parttime als psycholoog en fulltime als musicus (weekend wat was dat ook alweer) en ik denk dat de combinatie wetenschap en creatie altijd onderdeel van mijn leven zal blijven.

2.  Waar wil je naar toe? Wat is je ultieme podium? Hoe hard werk al aan de realisatie van een LP?
Mijn belangrijkste doel met het uitbrengen van mijn EP was de juiste mensen te interesseren om samen te werken aan mijn debuut album. Op korte termijn in mijn belangrijkste doel het uitbrengen van mijn debuut album in samenwerking met een producer die mijn werk tot een hoger niveau kan tillen en hiermee de mensen bereiken die erdoor geïnspireerd kunnen raken.  Daarnaast is het mijn doel meerdere creatieve uitingen te combineren in een show. Voor de release party in de Sugarfactory in Amsterdam op zondag 6 oktober heb ik bijvoorbeeld samengewerkt met een aantal choreografen om mijn muziek door middel van dans een extra dimensie te geven. Dit concept zou ik graag willen doorvoeren door het samenwerken met kledingontwerpers, schilders, filmmakers ect.

3.  Waaruit is de keuze voor de muziekstijl, die jij nu zelf maakt, ontstaan?
De keuze voor de muziekstijl die ik op de EP heb gezet was niet makkelijk omdat ik al zo lang schrijf dat ik meer dan 100 nummers heb liggen. Daarnaast heeft mijn schrijfsttijl zich ook in verschillende richtingen ontwikkeld gedurende de jaren. Zo begon ik met het schrijven van mainstream pop toen ik een jaar op 14 was wat zich daarna ontwikkelde tot een mix van alternatieve pop, jazz en soul. Geinspireerd door de muziek tijdens de hiphop danslessen die ik deed ben ik beats gaan maken en hierover gaan improviseren. Hiermee begon mijn elektronische periode en ben ik naast schrijven ook gaan produceren. Daarna ben ik weer in een minimalistische akoestische fase gekomen waarbij de nadruk lag op de zang en de lyrics.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen de nummers op de EP te zetten die laten zien wat muzikaal gezien mijn roots zodat mensen mijn muziek in zijn meest pure vorm kunnen ervaren. Hiervoor heb ik de nummers gekozen die ik heb geschreven tussen mijn 14de en 18de omdat hier het beste mijn vroegere invloeden in terug te horen zijn zoals Norah Jones, Stevie Wonder en Marvin Gaye.
RomanyTitre Persfoto 3

4,   
Je hebt alles zelf geschreven en geproduceerd. In hoeverre ben je op dat vlak kritisch naar jezelf? Gebruik je andere klankborden? En waar ben je tegen aan gelopen, wat je in het proces niet verwacht had?
Voordat ik begon met schrijven was ik heel erg kritisch naar mezelf en dat is precies de reden waarom ik niks schreef omdat het allemaal niet leuk of goed genoeg zou worden. Op mijn 14de heb ik besloten om dit los te laten en sindsdien is het schrijfproces en stuk gemakkelijker. Uiteindelijk is creatie toch meer een intuïtief dan rationeel proces en is voor het schrijfproces essentieel je niet te laten belemmeren kritische gedachten omdat dit het schrijfproces meer blokkeert dan ten goede komt.

5,  Hoe essentieel is het voor jou om eigen nummers te brengen?
Het creëren van nieuwe dingen of het nu muziek is of het combineren van informatie tot nieuwe kennis zoals in de wetenschap is belangrijk onderdeel van mij als persoon. Zodra ik niet creatief kan zijn is er voor mij niks meer aan. Zo had ik er altijd een hekel aan als ik muziek tijdens zangles precies na moest zingen zonder dat er ruimte was voor een eigen interpretatie. Of als er bepaalde technieken gebruikt moesten worden omdat t het altijd al zo gedaan werd. Dat is dus echt de beste manier om me zo snel mogelijk weg te jagen. Mensen vragen me ook vaak waarom ik niet meedoe aan idols-achtige programma’s maar vanwege het gebrek aan creativiteit wat je in dat soort shows kan laten zien spreekt dat me helemaal niet aan.

6. Wat kunnen mensen live van jou verwachten?
Dat is geheel afhankelijk van de bezetting en kan behoorlijk variëren. Ik speel soms akoestich dus zelf op piano of met begeleiding en dan ligt de nadruk op de vocals en de tekst. Het liefst speek ik met de volledige band en backup dansers waardoor ik het publiek mijn muziek zo kan laten horen zoals het is bedoeld. Daarnaast is de integratie van muziek en dans ook essentieel onderdeel van mijn live performances.7.  Wat is voor jou de ultieme muziekbeleving?
Ik kan enorm genieten van allerlei verschillende soorten artiesten van Chet Baker tot the Strokes. Mijn favoriete moment is altijd als ik een nieuwe cd heb gekocht het op te zetten en van begin tot eind in stilte ernaar te luisteren en ervan genieten en me te laten verassen door de wendingen en de verhaallijnen die langkomen.

8. Stel je zou de rest van je leven met een andere artiest dagelijks op de markt moeten staan. Met wie zou je dat dan willen doen?
De persoon waarmee ik in mijn dromen (letterlijk in mijn dromen) het meest heb opgetreden is John Mayer en Sondre Lerche is ook een aantal langs gekomen. Omdat het voor mij zo belangrijk is mijn eigen visie naar voren te kunnen brengen en je met twee musicians met een eigen identiteit toch gaat moeten inleveren ga ik even heerlijk gebruik maken van het feit dat je artiest heb gezegd en niet musician en kies voor een mode ontwerpster als Alberta Feretti.

9.  Wat is voor jou de beste plaat van 2013?
De laatste tijd heb ik vrij weinig nieuwe muziek geluisterd maar de albums ik in het algemeen meest luisteren zijn Pink Moon van NIck Drake, Fisherman’s Woman van Emiliana Torrini en The Best of Chet Baker Sings van Chet Baker. Daarnaast ben ik me de laatste tijd wat meer in de Nederlandse muziekindustie aan het verdiepen omdat dat de markt is waar ik ook in terecht kom en ik moet zingen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van het talent wat we hier in Nederland hebben rondlopen. Zo heb ik de cd “Clean LIfe” van Houses helemaal kapot gedraait en dit jaar ben ik ook erg onder de indruk van Bombay Show Pig. Beide bands bestaan trouwens uit oudklasgenoten van mij van het conservatorium in Amsterdam…moet een goed jaar zijn geweest.

10.   Wij van Opus de Soul schrijven over muziek die de essentie heeft in de soulmuziek. Wat is soul voor jou?
De associatie met soul muziek die ik heb is de muziek van Marvin Gaye en de manier waarop hij met zo veel bezieling zingt dat is gewoon niet aan te leren. In mijn eigen muziek en bezetting vind ik het ook erg belangrijk dat de ik, de musicians en dancers een ‘feel’ hebben met de muziek en zowel emotioneel als ritmische ‘soul’ in hun performance kunnen leggen.

Make You Love Me
Aankomende zondag is er een releaseparty van de EP van Romany in de Sugarfactory te Amsterdam.
Make You Love Me is de zelfgeproduceerde, gearrangeerde en gecomponeerde debuut EP van Singer/Songwriter en danseres Romany Titre en is vanaf 6 oktober te verkrijgen via onder andere Itunes, Spotify and Amazon. Voor meer informatie:  http://www.romanytitre.com

Release Party Ep – Sugarfactory Amsterdam – 6 oktober 20.00
De release van de EP wordt gevierd op zondagavond 6 oktober in de Sugarfactory in Amsterdam vanaf 20.00. Met haar vijfkoppige band en twee dansers presenteert Romany haar debuut EP in een multidisciplinaire show waar pop/jazz/soul muziek en dans samensmelten. Voor meer informatie over de show en kaarten: http://www.sugarfactory.nl/ai1ec_event/live-romany-titre/?instance_id=21551

Geef een reactie

