Recensie: The Excitements – Sometimes Too Much Ain’t Enough (2013)

The Excitements is een groep uit Barcelona (Spanje) die we al eerder onder de loep hebben gelegd. Het was toen hun album The Excitements uit 2011 dat ons prima beviel. We omschreven het als een album vol met prima soulsongs. Dit is voor ons een goede reden om dan ook maar eens te luisteren naar hun nieuwste album. Daarin zijn we natuurlijk vooral benieuwd of ze met Sometimes Too Much Ain’t Enough wederom weten te overtuigen.

Opener Keep It to Yourself is in ieder geval een goede voorbode. Ouderwets energiek knallen the Excitements uit de startblokken. Dit is de perfecte manier om nog meer zin te krijgen in de nummers die nog komen gaan. En het nummer dat hierna komt is Ha Ha Ha. Helaas is de titel niet zo als het nummer, niet heel boeiend. Snel vergeten en gelukkig daarna genieten van That’s What You Got. Een lekker nummer, precies zoals we dat kennen van deze groep. Daaronder valt ook de song Keep You Hands Off.
Wat rustiger, lees een ballad, wordt het met I’ve Bet and I’ve Lost Again. Simpelweg niet zo’n heel interessante ballad. Een stuk aardiger is dan Don’t You Date Tell Her of het geheel muzikale The Hammer.
Door de ondergrens zakken ze helaas ook nog. Dit is met het nummer Fishing Pole. Het liefst omschrijf ik dit als gewoon een vervelend nummer. Het klinkt er gewoon niet naar. We zijn immers van de Spanjaarden gewend dat ze op constant niveau prima liedjes maken. Zoals Tell Me Where I Stand en I Believe You. Dit zijn nummers zoals we die kennen van hun vorige plaat. Niet heel schokkend, maar wel gewoon lekker. Om dan soms wel meer te overtuigen. Dat doen de laatste twee nummers wel. In I Found Myself a Man is hier een ubercool gitaartje voor nodig en in de afsluiter en tevens titeltrack is het een geheel dat overtuigd.
Dus wederom een prima album, maar ook niet heel verrassend. Over de gehele linie is de plaat uit 2011 van een wat constanter niveau, maar ook op deze plaat vinden we wederom een paar meer dan fijne songs. Een bandje dat we blijven volgen.