Recensie: Pure the Artist – Reality Check (2013)

De hoes van deze release was even verwarrend. Niet alleen staat er Pure the Artist op, maar ook Stanley Aljenadro Clementina. Dit zijn dus klaarblijkelijk dezelfde persoon. Mensen zouden hem kennen als muzikale omlijsting van Jandino Esperaat. Maar we moeten hem door deze release vooral leren kennen als de artiest die hij is. Reality Check moet uitwijzen of hij een plaatsje kan bemachtigen in onze muzikale harten.

Na een korte intro vangt het album echt aan met de zwoele nummers My Babies en Angel in Disquise. Prima songs om mee te beginnen. Vrij relaxte muziek waar ook het ietwat gladde (niet negatief) Taking Over bij past. Met If I’m Dreaming wordt het daarna wat knisperiger, meer gitaar, meer randjes. Qua afwisseling goed in elkaar gezet. Ook Strong geeft meer gitaar en luistert weg als een rocksong. Waar daarna Rollin’ juist meer een popsong is.
Invloeden van verschillende artiesten zijn nooit ver weg. Zo horen we wat Michael Jackson terug op Blinded. En verder heeft ook Lenny Kravitz duidelijk als inspiratiebron gewerkt. Total Control is aardig, Deja Vu geeft je het gevoel heel energiek te zijn, maar geeft het je nooit echt terug. Persoonlijk vond ik het daaropvolgende Not Fair het minste nummer op deze plaat. Kan me weinig doen.
Life in Despair daarentegen is wel erg goed. Mooie opbouw, met eerst de rust en daarna de knellende gitaren. Helemaal blij word ik van A Better Place, zonder twijfel het mooiste nummer van dit album.
Copy Pasting is prima en de afsluitende bonustrack is meer freaky. Weer een gedeelte dat hij laat horen. Zoals hij met deze release veel verschillende facetten laat horen. Van zwoel tot ronkend, van mooi en ingetogen tot uitbundig. Het is duidelijk dat deze man veel verschillende stijlen aan kan, al is het nog niet altijd even goed uitgewerkt.