Recensie: Beyoncé – Beyoncé (2013)

En weer loopt Beyoncé achter de feiten aan. Trendfollower staat haar dan ook beter dan de rol van trendsetter die ze vaak krijgt toegeschreven. Maar de manier waarop ze hier achterop hinkelt en vooral de kwaliteit van haar bijbenen doen de interesse in deze ietwat belegen wereldster helemaal opleven! Meer dan de leuke single had Beyoncé niet, daar ben ik vier albums van overtuigd geweest. En dan is dit de truuk om non-believers in de val te lokken. Geen singles, geen sexy albumhoes, geen multimillion-hit YouTube-clip, gewoon, Beyoncé. De rest krijg je als je besluit de cd in huis te halen en het eerste dat naar je staart, wanneer je de blanco zwarte hoes verwijdert, weer d’r dikke, naakte reet is. Ach ja, girls will be girls…

Om, gewoon, Beyoncé te kunnen zijn, moet ze wel een heleboel mensen aanspreken. Ze komt ook meer over als een meester touwtjestrekker dan een muzikaal genie. Als het allemaal in het teken staat van het gewenste eindresultaat, waarom niet. Pharrell Williams, Timbaland, Drake, Frank Ocean, ze werken allemaal voor de Queen B, ongetwijfeld goed gebrieft voor wat en voor wie ze werken. Blow kon zo op The 20/20 Experience, en toch weer niet. Mine kon zo op Nothing Was the Same, en toch weer niet.

Voor een, gewoon, Beyoncé album beweegt ze zich ver buiten haar comfort zone. Ze is minder, maar daarmee ook meer. Minder prominent, meer vuilbekkend. Ze ontdekt de schoonheid van het kleine, het lelijke zelfs, en trekt zich op de meest stijlvolle manier van niks aan. Genoeg hits, cribs en million dollar bills verdient. Niet dat ze met dit album niet weer wat van dat alles zal verwerven, maar er ligt een andere intentie aan de dag. Een dieper gravend geheel, een visie die voor een betekenisvollere nalatenschap moet zorgen. Meer een stap die je van Rihanna eindelijk eens zou verwachten, maar blijkbaar komt het met de leeftijd.

Het visuele aspect van dit, gewoon, Beyoncé concept boekt nog de minste progressie. Daar zien we zoals gewend weer alles vanvoor, vanachter, opzij en -op een haar na- vanbinnen. Al versterkt het af en toe, zo tussen de billen door, de achterliggende gedachte en krijgen we beschaafd een echte kijk binnenin. Geen must, voor de creatieve invulling noch de succesvolle marketingstunt, maar een zeer appetijtelijke bonus niettemin. Er zijn vreselijkere dingen gebeurd met dat greintje gezonde grootheidswaanzin.

Zoek voor het hopeloos subtiele in de muziek, maar laat je evenzeer overvallen door het grof expliciete. Het is, gewoon, Beyoncé, die uitersten uitspeelt om haar innerlijke demonen te bevrijden. Ze volgt de trend van de dag, maar op een geloofwaardige, persoonlijke manier. Een noodzakelijke ‘maar’ die het totnogtoe te vaak moest ontgelden in haar werk.

Niks nieuws onder de zon, enkel voor Beyoncé is, gewoon, het ganse universum verschoven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s