Recensie: Ayo – Ticket to the World (2013)

Een fan van Ayo kan ik me wel noemen. Of is dan eerder een liefhebber in vergevorderde staat? Debuut Joyful was erg goed en Gravity at Last nog beter. Vooral na die tweede plaat was ik helemaal om bij deze dame, met Better Days als favoriete song. Het derde album, Billie-Eve, ging eigenlijk vrij geruisloos voorbij en zo gebeurde dat ook met haar laatste werkje. Het stamt nog uit 2013, maar ik heb het eigenlijk pas nu ontdekt. Zal Ayo het bekende recept brengen of is er meer bij deze dame?

Er zijn zeker dingen anders bij deze dame op deze plaat. Natuurlijk mag je de reggae invloeden verwachten. Niet te vergeten haar kraakheldere stem en haar songteksten die een boodschap willen uitdragen. Maar dit keer is er meer. Ayo rapt namelijk ook op dit album. Opener Fire laat dat meteen horen en ondanks het ietwat houtje-touwtje verander de wereld-begin bij jezelf songtekst kan deze dame dat rappen zeker. Nummer is ook energiek. Een versie met rapper Youssoupha is tevens de afsluiter van dit album. Ook op de titeltrack rapt Ayo er op los, hier prachtig samengebracht met zang. Mooie combi bij dit serieuze nummer. Die serieuze sfeer proef je ook meteen, al luisterend. Het laatste “rapnummer” is Complain.
De prachtige ballads ontbreken wederom niet, al is de kwaliteit wat wisselend (zonder slecht te zijn). I’m Walking en Milky Way zijn gewoon prima ballads, beter wordt het echt met Teach Love(dat orgeltje), Fallin’(intiem), Sister (albumtopper!) en het goede Wouldn’t it be Better.
Reggae, de echte Ayo songs, hoor je in Who, I Wonder en Hullabaloo (sfeervol!). Opvallend zijn dan nog de Bobby Hebb cover(Sunny), het country-achtige Justice en de absolute toptrack van dit album: I Need You.
Met recht een bijzonder afwisselende plaat dus van Ayo. Alles wat je van deze dame verwacht hoor je ook terug, en meer. Wederom een album waarvan je zeker kan genieten.

Direct kopen?
Ayo – Ticket to the World | bol.com: €21,99