Recensie: Robin McKelle – Heart of Memphis (2014)

Robin McKelleRobin McKelle is een artieste die al enige tijd bezig is, vooral in de jazz. Met haar album Soul Flower wist ze ook de soulliefhebber voor zich te winnen en dat succes wilde ze graag een vervolg geven. Het resultaat is deze nieuwe plaat die geïnspireerd is op de soulmuziek van Stax en Hi Records. De Memphis uit de titel moet dus ook terug te horen zijn in de muziek. Om dat te bewerkstelligen wordt ze bijgestaan door The Flytones, zij zorgen voor de muzikale omlijsting. De prachtige stem van de knappe McKelle moet dan de rest doen.

Eerst moet ik een compliment geven aan het artwork. De lijn is goed doorgetrokken, de knappe zangeres staat met een mooie foto op de voorkant en de nummers zijn als een menu ingedeeld. We beginnen met de Appetizers, daarna komt het Main Course om af te sluiten met Desserts.
De eerste appetizer is het gedreven About to Be Your Baby. Het is inderdaad goed hoorbaar dat we hier met Memphis soul te maken hebben. Blazers, een groove en een dijk van een stem. De tweede gang, van in totaal dertien gangen, is Good Time. Lekker stevig ook weer. McKelle rockt hem hier aardig. Ook Please Don’t Let Me Be Misunderstood rockt ‘m lekker als voorgerecht. Is natuurlijk een cover van het gelijknamige nummer dat ooit voor het eerst door Nina Simone op plaat werd gezet.
Het hoofdmenu dan. Deze duurt acht nummers lang en begint met het gecontroleerde Control Yourself om verder te gaan in het prachtige Forgetting You. Die zullen de meesten ook wel herkennen als zijnde een cover. Ooit geschreven door Obie McClinton, mooi uitgevoerd door Robin McKelle. De blues komt wat meer voorbij op de titeltrack. Fijne track met een goede sfeer. Ze doet het tijdens het hoofdgerecht wel duidelijk een stuk rustiger aan. Dat wijst ook het ingetogen en spetterende Like a River uit. Easier That Way valt vooral op door het subtiele orgeltje in de achtergrond.
What You Want brengt een pittigere smaaksensatie naar boven. Iets meer tempo, iets meer groove en een erg fijn nummer. Die groovende lijn wordt doorgezet met Good & Plenty. Erg energiek nummer. We sluiten het hoofdmenu rustig af met Baby You’re the Best.
Tijd voor het toetje! Nog twee nummers te gaan. Eerst is daar Down With the Ship die laat horen dat het rustige einde van het hoofdmenu een voorbode was voor het toetje. Een ballad, die mooi opgebouwd is. Het album sluit af met It’s Over This Time. Een mooie afsluiter, zowel qua sfeer als qua thema. Er is goed over nagedacht. Zoals over het gehele album goed is nagedacht. De nummers sluiten naadloos in elkaar over en hebben veelal dezelfde sfeer. Echt een plaat die je als geheel moet beluisteren.

(€11,99)
(€15,99)
(€21,99)