Recensie: Alain Clark – Walk With Me (2014)

Ik kan me tijd nog herinneren dat Alain Clark liever in het Nederlands over kussen en ringtones zong. Na zijn overstap naar het Engels en zijn zeer radiovriendelijke album Live it Out was zijn ster in Nederland snel rijzende. De daaropvolgende platen Colorblind en vooral Generation Love Revival waren hier en daar wat experimenteler. Wel altijd zonder de radio uit het oog te verliezen. Succes moet immers uitgebouwd en behouden worden. Het toonde wel aan dat Alain Clark bereidt was wat risico’s te nemen. De vraag is waar hij met zijn nieuwe plaat Walk With Me naar toe wil.

Bij het horen van de eerste paar nummers is het al snel duidelijk dat Alain met dit album wederom een erg radiovriendelijke plaat heeft gemaakt. Singles als Someone to Hold, Back in My World (hoor ik daar een Freddie Scott sample in de intro?) en Whatever(erg monotoom) hadden dat op voorhand al bewezen. Maar ook de andere nummers laten dat horen. De ene keer vrolijk en aansprekend(Love Ourselves, Sweet Taste), de andere keer wat zoetjes en rustiger aan (My Arms, Change Will Come). Soms doet hij wat denken aan andere artiesten (R. Kelly op Anywhere Else) en soms overtuigd hij ook echt. Want ondanks dat het album als geheel gewoon erg gemakkelijk en aanstekelijk in het gehoor ligt weet Alain Clark ook een paar nummers te brengen die er echt bovenuit steken. Opener Someone to Hold is daar een voorbeeld van en het vrolijke Love Ourselves.

Een nieuw album dat misschien niet zijn beste album is geworden. De nummers liggen allemaal lekker in het gehoor en zijn uiterst radiovriendelijk. Verrassend is het niet, slecht ook niet en hij zal er weer veel fans blij mee maken.

(€8,99)
(€15,99)