Recensie: Funktional J. – Groove Trip EP (2014)

We waren al aardig te spreken over My Mellow Days, dus toen we te horen kregen dat er een EP uit was van Funktional J waren we wederom reuzebenieuwd wat het was geworden. De EP bevat zes songs, gemaakt door producer Jermaine Pinas. De uit Eindhoven afkomstige producer weet vaak een mooie blend te maken tussen hiphop, soul en jazz. We zien deze EP ook meer als een toetje op het goede My Mellow Days. Hopelijk is het een lekker toetje geworden.

De intro Ready, Set & Go bewijst dat hij op dezelfde weg doorgaat. De productie is bijzonder soulvol en eigenlijk mis ik nog een zanger of zangeres om het nummer helemaal af te maken. Dan kan het zomaar een kneiter van een hit worden. Die zanger horen we wel op Modern Tragedy. Het is daar JahOfYork die zijn vocalen verleend. Een goede zanger, een leuke zanger, maar de hoofdrol is toch wel voor de uitstekende producties. Mooie combinatie alhier.
Turn it Up (My 808ers) is ook weer een erg cool nummer, maar op The Takeover Project gaat hij echt een andere kant op. Deze track is meer jazzy en funky. Ik hoor er zeker ook wat blaxploitation invloeden in. Voor mij de beste track van deze EP. Een waar feestje.
Home Sweet Home (End Theme) is juist weer wat meer mellow en relaxed. Het tempo wordt wat naar beneden geschroefd en Funktional J laat je even bijkomen van de pracht van de vorige track. Om daarna af te sluiten met So Funtional (Friday High Day Remix). Dit nummer laat ook weer een andere kant horen. Een stuiterende track, wat dubstep invloeden en erg origineel in elkaar gezet.

Het moge duidelijk zijn dat wij wederom erg te spreken zijn over hetgeen Funktional J ons voorschotelt. Een heerlijk toetje voor na het LP hoofdgerecht My Mellow Days.

(€5,94)