Filmrecensie: Twenty Feet from Stardom (2013)

Natuurlijk recenseer ik vaak albums en laatst maakten we uitstapje naar een boek. Nu wederom een uitstapje, naar het filmdoek. Ik kijk kraag documentaires over muziek en dan natuurlijk het liefst richting de soul. Laatst zag ik de documentaire Twenty Feet from Stardom. Deze documentaire gaat over de mensen achter de grote ster, de backing vocals. In deze documentaire wordt eindelijk eens het verhaal verteld van de mensen die nooit echt in de schijnwerpers staan, maar wel van essentieel belang zijn voor het hele plaatje, het optreden, het nummer. Zonder backing vocals geen hits.

Ik moet zeggen dat ik zeer te spreken was over deze documentaire. Misschien komt dat ook wel doordat de meeste achtergrondzangers en -zangeressen die in het verhaal voorkwamen soulzangers/zangeressen waren. Ten minste, ze hebben stemmen vol met soul en dat spreekt me vanzelfsprekend erg aan. In de film zien we niet alleen de mensen op de achtergrond, maar vertellen grote sterren als Mick Jagger en Bruce Springsteen ook hun verhalen. Deze grote sterren komen helaas niet al te vaak met echt toegevoegde informatie en quotes, maar maken het totaalplaatje wel duidelijker.
Daarnaast is het interessant te zien welke uiteenlopende jobs de backing vocals hebben. Van geluidsfragmenten in Avatar, tot aan het volledig inzingen van nummers die niet eens onder jouw naam uitgebracht werden. Schrijnend is dan ook dat veel achtergrondzangers/zangeressen proberen het solo ook te bewerkstelligen, maar vaak niet echt voet aan de grond krijgen. Bekende namen hierin zijn Darlene Love (wat een stem!) en Lisa Fischer.

Al met al een erg leuke documentaire met mooie verhalen (zolang de achtergrondzangers en -zangeressen zelf aan het woord waren) en een goed neergezet beeld over hoe de verhoudingen liggen. Uitstekende documentaire die onlangs nog een Oscar won voor beste documentaire.