Recensie: The Eminent Stars – Sittin’ In (2014)

Ben Mendes op saxofoon en drummer Toon Oomen, zij zijn de basis van The Eminent Stars. Hun inspiratie ligt in de jaren ’60 en ’70 funk en soul. Af en toe aangevuld met een vleugje blues. Met Sittin’ In hebben ze nu een nieuwe plaat gebrouwen waarop ze ook hulp krijgen van legio gastvocalisten. Namen als Steffen Morrison, Bruce James, Imelda, Aricia Mess en Lana Gordon passeren de revue. De één iets bekender als de ander, maar zeker allemaal met een eigen stijl. De bedoeling om iets toe te voegen aan de sound van The Eminent Stars.

Die sound ligt in de album vooral richting funkband the Meters, waarbij the Neville Brothers dus ook niet ver weg zijn. De inspiratiebron op deze plaat is in ieder geval duidelijk. Of de kwaliteit er ook naar is, blijft de vraag. Opener Ben’s Dungeon belooft in ieder geval iets goeds. Het nummer is lekker groovy en energiek. Hearts are Jumping valt juist weer op door de bluesy zang van Bruce James. The Club wordt gedragen door de stem van Steffen Morrison, want muzikaal is het wat saaitjes.
Ready to Flie is een nummer dat er echt uitspringt. Verantwoordelijk daarvoor is de meer dan prachtige stem van Imelda. Wat een zangeres zeg! Jumping Beans is dan wat braafjes, met wat leuke blazers. Ook A Good Woman is niet al te boeiend. Het mist een soort schwung en originaliteit.
Wederom is een gastartiest verantwoordelijk voor wat extra aandacht. Dit keer eist Lana Gordon de aandacht op bij Write Me. Dat het muzikaal dan wat standaard klinkt stoort niet. Dead Cat springt er muzikaal ook al niet uit. Anders is het wel met het energieke en als een jam klinkende My Baby is Hot. Cool nummer die opgevolgd wordt door Tune In, dat uit hetzelfde energieke vaatje tapt.
Op Smokey One mag Steffen Morrison met zijn sterke stem de hoofdrol weer opeisen. Aan het einde van het album brengen The Eminent Stars country (Slow Cooking Baby) en latin(Voodo do Mar) naar het album. Beide op een niet al te geslaagde manier.

Het grote probleem met dit album is dat het echt de gastvocalisten nodig heeft om te overtuigen. Dat komt omdat er muzikaal vaak te weinig nieuws onder de zon is. Jammer, want met zo’n opstelling had er waarschijnlijk meer uitgehaald kunnen worden.

Steun de artiest, koop je muziek!