Recensie: Nostalgia 77 – A Journey too Far (2014)

Nostalgia 77 timmert al een tijdje aan de weg. Als er geen albums opgenomen worden dan wordt er wel samengewerkt met grote artiesten als Jamie Cullum, Alice Russell, Robert Stillman en vele anderen. Maar het nu tijd om zelf in de aandacht te staan met een nieuw, zijn vijfde, album. Zoals gewoonlijk wordt het album weer uitgebracht bij Thru Thoughts. De vorige platen leren ons dat we het qua stijl moeten zoeken in de jazzy electronische soul met genoeg vocale bijdragen van uiteenlopende gastartiesten. Of dit hier vastgehouden wordt moet blijken.

Ook op A Journey Too Far bediend Nostalgia 77 zich weer van een aantal gastartiesten. Vaste kracht Josa Peit en Jeb Loy Nichols zorgen voor de vocale invulling. Die horen we op opener What Do You Know al goed. Het nummer is dromerig, waarin de instrumentatie en zang goed samenkomen. Crescent City heeft hetzelfde dromerige sfeertje.
Anders is dan wel Don’t Run dat meer op de reggae hangt. Een lekker vrolijk en relaxed nummer. Dat laatste hoort natuurlijk ook wel bij de reggae. De soulkant gaat Nostalgia 77 meer op bij Your Love Weights a Tonne. Vooral de harde drums vallen op. Weer een andere stijl die we terughoren is de bossanova, op Backlash. Erg chill nummer.
Een stuk catchy’er is dan Ramshackle Rose. Een nummer dat niet zou misstaan in menig hitlijst. De variatie is daar nog niet meer gedaan. Want een album vol variatie is het zeker geworden. We horen onder andere de stijl van Jack Johnson terug op My Lord. Een bijzonder zomers nummer. Duisterder en experimenteler wordt het weer op An Angel With No Halo. Erg sterke song die ik tot de beste van deze plaat reken. Daartussen zit het fijne Medicine Chest.
Wat geldt voor Ramshackle Rose, geldt ook voor One. Een erg aanstekelijk nummer dat met wat meer aandacht moeiteloos in de hitlijsten terecht kan komen. Al is dat niet echt de richting waar Nostalgia 77 zich over het algemeen op richt. He album sluit dan af met het prachtige en gevoelige Like Dark to Light. Samen met het eerder genoemde An Angel With No Halo het beste dat deze diverse plaat te bieden heeft.