Recensie: John Newman – Tribute (2013)

Het is natuurlijk allang april, maar toch bespreken we weer eens een album dat in 2013 helaas is blijven liggen. Het gaat om John Newman, een man die we al eens bespraken in de artikelreeks ‘Tip gekregen’. De man die opeens de hitlijsten bestormde met Love Me Again. Een man die een album heeft gemaakt waarbij de titel genoeg zegt over de inhoud. Hij brengt een tribute aan zijn favoriete muziek en artiesten. Maar doet hij dit ook goed?

Het album begint met de titeltrack. Jammer is dan wel dat het een matig begin is. Dit nummer is gewoon niet zo bijzonder. Daarna hebben we de bekende single die iedereen onderhand wel mee kan zingen, als je tenminste radio luistert. Losing Sleep gaat om dezelfde matige manier verder en dat zorgt er ook voor dat je niet echt  lekker in het album kan komen. Easy is niet meer dan een grote “ach” waard.Voor de eerste keer wordt het pas interessant bij Try. Een bijzonder aardig nummer, wat teniet gedaan wordt door het saaie Out of My Head. Erg makkelijk klinkt Cheating, als een soort kloon van de eerder genoemde single. Makkelijk scoren misschien? Ook Running verschilt qua stijl maar weinig. Met één op negen, want Gold Dust is ook maar zo-zo, scoort John Newman tot nog toe niet zo goed.
Het beste van de plaat komt dan. Dat is namelijk het fijne Goodnight Goodbye. Steekt echt boven de rest uit. Of zal dat misschien meer over de rest zeggen? Want opvallenderwijs kunnen ook alle overgebleven nummers met niet boeien. John Newman weet me duidelijk niet te raken.