Recensie: Algebra Blessett – Recovery (2014)

Echt voet aan de grond kreeg Algebra nooit. Toch is het een volhoudster en neemt ze duidelijk tijd voor het uitbrengen van haar platen. Ze heeft er inmiddels ook voor gekozen om haar volledige naam te gebruiken als artiestennaam. Met Recovery probeert ze weer echt succes te behalen, want dat is nog niet helemaal gelukt. Daar moet natuurlijk wel een goede plaat tegenover staan. En is deze dat?

Het album opent met een korte intro om daarna meteen met de titeltrack te komen. Qua sound niet heel spannend en verrassend, maar het nummer is prima. Algebra Blesset laat weer een sausje van nu-soul en R&B aan ons horen. Daar stond ze al bekend om en ze lijkt geen andere weg te kiezen. Ook Right Next to You wijst dat uit. Vrij veilig. Catchier wordt het wel met Nobody But You. Fijn, aanstekelijk nummer met een goede vibe.
Q. Parker doet mee op Struggle to Be, maar kan helaas het brave niet van de track afhalen. Daarna belemmert de korte interlude wat dat het album lekker door luistert. Daarna gaat Algebra toch vooral op de weg die we kennen. Ze kleurt gewoon erg graag tussen de lijntjes, zonder daarmee slechte songs af te leveren. Stuk voor stuk zijn tracks als Forever, Writer’s Block, Paper Heart, Danger Zone en Mystery prima songs zonder te verrassen. Helaas sluit het album daarna slecht en zelfs zeikerig af met Another Heartache, Better for Me en I’ll Be OK.

En ook na het beluisteren van deze plaat bekruipt mij weer het gevoel dat Algebra Blessett een zangeres is die er veel meer uit kan halen. Vocaal klopt het allemaal en ook muzikaal is het prima, maar de durf is er niet te horen. En dat is jammer.