Recensie: Paloma Faith – A Perfect Contradiction (2014)

De grote doorbraak van deze blanke, Britse dame was er met de single Stone Cold Sober. Door haar opvallende verschijning en haar debuutplaat kreeg ze de aandacht die ze zeker wel verdiende. Het tweede album (Fall to Grace) kreeg een stuk minder aandacht. In 2013/2014 werd het dus weer tijd voor een hit. De hulp van wie anders dan Pharrell kan je hiervoor inroepen? Zo geschiedde, Can’t Rely On You kwam in de hitlijsten en Paloma Faith was weer the talk of the town. Kan zo ook op een heel album overtuigen?

Het album opent ook met bovenstaande single die vooral in het begin wat wegheeft van Robin Thicke’s Blurred Lines. Misschien niet helemaal verrassend met dezelfde producer achter de knoppen. Dat Paloma Faith op dit album niet vies is van het inhuren van topproducers merken we gaandeweg. Zo komen we ook de naam van Raphael Saadiq tegen. Zelfs op de tweede track al. Saadiq is de man achter het disco-achtige, swingende Mouth to Mouth. Ook bij de track Take Me zitten de swingende tonen er goed in. Saadiq staat ook garant voor de mooie ballad Love Only Leaves You Lonely, dat we later op het album terugvinden.
Waar Paloma haar inspiratie vandaan haalt is goed te horen op Only Love Can Hurt Like This. Je hoort hier mevrouw Faith in een soort combinatie van Dusty Springfield en Amy Winehouse, zonder het plat te kopiëren overigens. Ook op Taste My Own Tears horen we een andere artiest terug, namelijk Duffy. Dit is minder geslaagd. Een nummer later is er dan weer Trouble With My Baby. Een nummer met een duidelijk Daptone-sausje.
Faith staat bekend om haar powersongs. Songs waarin ze haar vocale power goed kwijt kan. Dat doet ze ook weer veelvuldig op deze plaat, met wisselend succes moet ik zeggen. Other Woman en The Bigger You Love zijn daarin minder goede uitvoeringen. Het synths gedreven Impossible Heart en afsluiter It’s the Not Knowing vallen aan de goede kant uit.

Meerdere producers zorgen vaak voor wisselingen en dat is ook op deze nieuwe plaat van Paloma Faith te horen. Verwacht dan ook niet naar een album te luisteren dat klinkt als één geheel, maar wel naar een album waarin Paloma haar kunde op verschillende niveaus tentoonspreid. Al is het succes wat wisselend.