Recensie: Paolo Nutini – Caustic Love (2014)

Hij had al veel leuke hitjes en zijn populariteit was ook blijvend. Dat bewijst in ieder geval het feit dat zijn concertkaartjes snel uitverkocht zijn. New Shoes kan iedereen ook zo mee zingen. Lekker makkelijk in het gehoor liggende popliedjes dus, met kwaliteit: 100%. Een kleine verrassing was de nieuwe single Scream (Funk My Life Up) dan ook wel. Het nummer dat deze plaat opent liet een andere sound van Paolo Nutini horen. Maar was dat met maar één single, of trekt hij dat het hele album door?

Soulvol, funky, dat is de stijl die Nutini met die single gepakt lijkt te hebben en dat trekt hij zeker door op de rest van deze plaat. Zo valt Let Me Down Easy op door de prominent geplaatste Bettye LaVette sample. Erg cool gedaan, geeft het nummer een mooi vintage gevoel mee. Funky met Janelle Monae op Fashion. Cool op Diana. Intens op Iron Sky en prachtig klein op afsluiter Someone Like You. En niet alleen soul viert hoogtij op deze plaat. Nee ook de blues is af en toe goed terug te horen bij Paolo Nutini. Neem het ruigere Cherry Blossom aan het einde van de plaat, of One Day. Dit nummer is doorleeft gezongen, mooi en rustig bluesy.
Wat dan ook nog te denken van wat gospel en countrysoul. Paolo Nutini trekt op deze plaat dus een breed palet aan invloeden uit de kwast en schildert er een prachtig plaatje omheen. Oké, misschien niets wereldschokkend of superorigineel. Maar zolang het zo vakkundig en sterk opgebouwd wordt als op deze plaat kunnen we daar geen problemen mee hebben. Nutini bewijst hier simpelweg een bijzonder muzikale jongen te zijn die zich niet graag vastklampt aan één stijl. Hij benut allerlei stijlen en hij laat horen deze alleen te beheersen.