Recensie: Anne Chris – Just Kissed the Sun (2014)

Nederlandse jazz-zangers en -zangeressen zijn er genoeg. De één wat bijzonderder als de ander. Anne Chris is er één die al een aardige tijd aan de weg timmert. Niet alleen in Nederland is zij actief, ook buiten ons kikkerlandje probeert ze voet aan de grond te krijgen. Met dit Just Kissed the Sun brengt ze toch alweer haar derde plaat uit. Benieuwd als ik ben heb ik deze aan een luisterend oor gelegd.

Op opener Mirrorman lijkt Anne Chris zich te willen profileren als de vrouwelijke versie van Jamie Cullum. Het is een luchtig, poppy song waar Anne Chris haar soepele stem laat horen. In This Green Field is al even luchtig qua karakter. Alsof er een vogeltje voor de zon vliegt.
Nu ben ik normaal niet echt een 80’s fan, maar de cover Love is a Battlefield mist voor mij nou juist wel dat 80’s sausje. Geen heel geslaagde cover in mijn ogen. Hierna pakt ze het luchtige karakter weer op met Keep On Walking. Een song waarin ook ruimte is voor een mooie pianosolo. Anne Chris grossiert in songs met deze vibe. Ook Everlasting Springtime is luchtig en dat gaat nog wel even door met Still, Natural (slaapliedje), Naked en Stepping Out. Op zich niks mis mee, maar het houdt misschien ook wat te weinig mijn aandacht vast.
Echt minder in mijn oren zijn het wel repetitieve Rise and Fall (we kennen de titel nu wel) en het slaapverwekkende Alphabet of You. Gelukkig herpakt Anne Chris zich sterk in afsluiter Just Kissed the Sun. Een erg mooi liedje is dat.



Geef een reactie

