Colum: What is Jazz?

Jazz, het is één van de muziekpaden die voor mij nog weinig belopen is. Eerder is het een dichte jungle waar ik me met een machete doorheen moet werken. Zeker is het een genre waar ik me meer in wil verdiepen, maar waar begin je?

Laat ik starten met mezelf af te vragen wat jazz nu precies voor mij is. Want als ik kijk naar de soulmuziek die ik vaak beluister, dan zitten daar zeker ook vaak jazzinvloeden in. Is bijvoorbeeld een José James soul of jazz? Heeft Gil Scott-Heron ook niet bijzonder veel jazz in zijn muziek? Ik bedoel, hij maakte niet voor niks een lied over John Coltrane en Billy Holiday. Toch plaats ik dit eerder onder soul. Puur qua vibe, qua gevoel.

Om voor de massa jazz ook hip en sophisticated te maken worden acts als Norah Jones en Jamie Cullum ook gelinkt met de jazzmuziek, wat het in mijn ogen allerminst is. Nee, jazz is voor mij oude mannen en vrouwen met een veel te moeilijk leven die hun ziel en zaligheid in instrumenten kunnen leggen. Of natuurlijk prachtig kunnen bezingen als jazzvocalist. Jazz is voor mij Rudy van Gelder, een naam die veel met heruitgaven en opnames van Blue Note te maken heeft. Jazz is voor mij muziek om echt naar te luisteren, het liefst via vynil. Platenspeler aan, naald op de LP en je kamer laten vullen door het mooiste trompetgeschal. Jazz is tevens voor mij tijdloze muziek, muziek die iedereen kan voelen en misschien ook wel muziek voor de purist.

Heb ik dan helemaal niks van jazz? Zeker wel. Mede door mijn stage bij Blue Note heb ik een aardige collectie aan jazzmuziek kunnen vergaren. Maar wat ik daar dan van luister? Eigenlijk is er maar één jazzplaat die ik nog herhaaldelijk opzet en dat is Something Else van Cannonball Adderley. Hiermee makkelijk als mijn favoriete jazzplaat te bestempelen. Daarnaast hoor ik vooral jazz via zenders als Radio6, waar Miles Davis’ So What standaard hoog in de Zwarte Lijst te vinden is. Maar hiermee doe ik die jazzdrang die steeds meer opkomt veel te veel teniet.

Het wordt eens tijd om de handschoen op te pakken en me eens écht in dit uitzonderlijke muziekgenre te verdiepen. Maar, nogmaals, waar begin ik? Misschien wel met de vraag die ik hierboven voor mezelf beantwoord heb: What is jazz? En dan vooral What is Jazz… voor mij?

Geef een reactie

