Recensie: Joan as Police Woman – The Classic (2014)

Het moet gezegd worden, ik heb een beetje een haat/liefdeverhouding met Joan as Police Woman. Zangeres Joan Wasser is mij namelijk al een aantal keer aangeraden, maar echt overtuigen was nog wat lastig voor haar. Eigenlijk kan er gezegd worden dat gaandeweg het per album beter en beter werd. Joan liet aardig wat soul horen op haar vorige plaat, The Deep Field, bijvoorbeeld. Nu hoorde ik dat dit album ook weer in lijn met die voorganger zou liggen en voor een beetje soulpop ben ik altijd wel te porren, dus we hebben The Classic maar eens opgezet.

En opener Witness doet mij meteen glimlachen. Gewoon een erg cool nummer waar ik erg vrolijk van wordt. Zo maak je dus songs die ijzersterk in elkaar steken. Laat dat maar aan Joan as Police Woman over. Ook Holy City swingt daarna behoorlijk. Wat bestaat er toch fijne muziek. Swing die weer ook weer terughoren in het doowop-achtige titelnummer. Lekker heen en weer heupwiegen met de muziek. Als drie van de totaal tien nummers mij bevallen kan je zeker spreken van een goede opening.
Dit wordt een beetje teniet gedaan door track 4. Good Together is een stuk minder mijn ding. Ik heb niet zo veel met die bombastische pop/rock waar dit nummer zich van leent. Gelukkig pakt Joan het een stuk kleiner en intiemer aan met het mooie Get Direct. Goede afwisseling ook. Om dan de bombast weer op te pakken op What Would You Do.
Een nummer dat me ook wat minder aanstaat is New Year’s Day. Dat komt eigenlijk vooral door de wat snauwerige manier waarop Joan dit nummer zingt. Stemgebruik bevalt me gewoon niet zo. Ik zing een stuk liever mee met het vrolijke Shame. Een echte meezinger.
Stay is dan juist weer wat saaitjes. Er gebeurd mijn inziens te weinig in dat nummer. Saai is niet hetzelfde als loom. Want loom kan heel fijn zijn, dat bewijst afsluiter Ask Me.

Een goed begin dus, en dan wat wisselend succes. Maar de weg omhoog die Joan as Policewoman bij mij ingezet heeft gaat verder omhoog. Dat zeker.



Geef een reactie

