Recensie: Matt Andersen – Weightless (2014)

Matt Andersen hoorde ik voor het eerst toen hij te gast was bij het programma Voetbal International. Johan Derksen is een groot muziekliefhebber en had deze man uitgenodigd. Toen viel zijn herkenbare stemgeluid mij al op. Dus toen ik er achter kwam dat hij kortgeleden een nieuwe plaat had uitgebracht werd het tijd die eens te beluisteren. Misschien niet helemaal wat jullie van Opus de Soul gewend zijn, maar wat roots en blues kan mijn inziens prima op deze website terecht. Dat wordt al bewezen door de opener I Lost My Way. Deze track straalt een soort warmte uit en Matt Andersen heeft duidelijk soul in zijn stem zitten. Een schot in de roos. My Last Day gaat een stuk meer terug naar de rootsmuziek. Een sterke track ook. So Easy dan is echt prachtig. Zonder twijfel één de beste songs die ik de laatste tijd gehoord heb. Weightless valt dan weer op door een vollere sound. Dat komt natuurlijk door de aanwezige blazers. Alberta Gold gaat meer richting de blues. Niet per se de meest verrassende track, maar nog steeds sterk. Let so to Bed is fijn rustig en The Fight kent een cool gitaardingetje. Drift Away brengt de rust weer wat terug net als het aardige Let You Down en City of Dreams. Erg mooi is dan weer Between the Lines en afsluiter What Will You Leave is zelfs funky te noemen.

Het moge duidelijk zijn dat mijn eerste Matt Andersen plaat me goed bevalt. Er zit een aardige afwisseling in maar het is voor mij vooral de prachtige stem van Matt Andersen die het ‘m doet. Wat een gevoel, beheersing en ziel zit er in die stem zeg!