Recensie: Nikki Yanofsky – Little Secret (2014)

Het is in de muziek eigen dat bepaalde talenten voorgesteld worden door reeds gearriveerde artiesten. Kanye West deed het bij John Legend, John Legend deed het bij Estelle en ga zo maar door. Persoonlijk ben ik dan ook niet per sé meer te beïnvloeden door dit soort marketingachtige verhalen. Dat was wel even anders bij de naam achter Nikki Yanofksy. Want als Quincy Jones je aanprijst dan moet er toch wel iets aan de hand zijn? Deze Canadese zangeres kwam op jonge leeftijd al met haar debuut en heeft voor deze nieuwe plaat Quincy Jones dus achter haar geschaard. Het beluisteren waard lijkt mij.

Opener Something New was ook de eerste single van dit album. Ik heb dit nummer al eens los besproken en het blijft een leuk popliedje. Blessed With Your Curse is al even luchtig en klinkt vooral erg hip, zeg maar van deze tijd. Het belooft qua sfeer dus een vrij onbezorgd, popgeoriënteerd album te worden. Waiting on the Sun bewijst dat ook. Dit nummer is dan wel weer wat rustiger qua tempo. De grootste hit van deze plaat kan weleens het nummer Necessary Evil worden. Het nummer heeft als iets herkenbaars, terwijl ik het voor het eerst hoor. Dat zal bij anderen niet anders zijn en bijdragen aan het hitpotentieel.
De titeltrack heeft ook iets herkenbaars, maar dan op een andere manier. Dit nummer doet me namelijk denken aan een andere zangeres. Little Secret had zo van Christina Aguilera kunnen zijn. En de vergelijking met andere artiesten houd daar niet op. Als Nederlander horen namelijk Caro Emerald terug op Jeepers Creepers 2.0 en You Mean the World to Me is een echte crooner na-aap. Leentjebuur alom dus, zonder echt te overtuigen of te verrassen. Prima stemmetje, prima toegankelijke songs en soms zelfs saai. Dat gebeurd op Out of Nowhere, Enough of You en Bang. Van Knock Knock kan ik zeggen dat er veel geklopt word, maar dat er gevoelsmatig niet veel van het nummer klopt. Het album sluit dan af met hitmateriaal in de vorm van Kaboom Pow.

Eigenlijk een best teleurstellend album dus. Minder soul en jazz als ik van tevoren verwacht had. Het is gewoon een nieuw popzangeresje die leuk meedoet met de rest, maar er nergens bovenuit steekt.