Recensie: The New Mastersounds – Therapy (2014)

We hebben het al eens eerder over deze groep gehad, maar het is nu ook eindelijk weer eens tijd voor mij om een geheel album van hun te bespreken. De in Leeds gevormde groep staat bekend om hun funkende stampers en groovende hits. Ze bestaan al een aardige tijd, gezien het feit ze in de jaren ’90 opgericht zijn. Ondanks dat ze verder samenwerkte met de grootste jazz- en funkartiesten hebben ze die echt grote doorbraak nooit gehad. Misschien helpt dit Therapy daar bij?

De opener is wat we kennen van deze groep. The New Mastersounds brengen ons hier recht-toe-recht-aan funk. Rechtlijnig en retestrak. Op Morning Fly is dat niet anders en krijgen de gitaar en de piano duidelijk de hoofdrol toegespeeld. Buiten de muzikale songs is er gelukkig ook welkome vocale inbreng. Dat het echt wat toevoegt aan de muziek van The New Mastersounds wordt meteen al bewezen op I Want You to Stay.
Monday Meters voelt aan als een ode tot het Hammond orgel en When it Rains… brengt een meer relaxte kant van deze groep. Whistle Songs is wat flauwtjes, het mist letterlijk pit waar we op Soul Sista wederom horen dat de vocalen écht iets toevoegen. Van funk naar reggae kan makkelijk, dat horen we op Stop This Game. Cool wordt het, vooral door de sax, op Slow Down. WWIII and How to Avoid is een rommelig allegaartje, Detox weer wat gezapig. Een bijzondere afsluiter is er dan ook nog. De Leedse band covert hier namelijk de Bruno Mars hit Treasure. Bijzondere keuze die niet heel goed uitpakt.

Vrij rechtlijnig album van The New Mastersounds. De bekende sound is aanwezig en muzikaal is er vaak niks mis mee. Ik zou graag zien dat we wat meer met vocale toevoegingen werken want die voegen daadwerkelijk iets toe aan de strakke instrumentatie.