Recensie: The Souljazz Orchestra – Inner Fire (2014)

De hoes had voor mij meteen iets Earth, Wind & Fire-achtigs. Maar the Souljazz Orchestra ligt niet in het verlengende van deze legendarische soul/discogroep. Deze groep uit Ottawa heeft zich al in veel verschillende stijlen verdiept. De ene keer wat het Afrikaanse funk, dan weer muziek die vol stond van de blazers. Ondertussen zijn ze ook een stuk of vijf albums verder en misschien is er weer wat nieuws onder de zon met dit Inner Fire.

Het is in ieder geval een vrij korte plaat geworden met tien nummers. De eerste track is dan ook nog eens een mini-intro en de laatste een mini-outro. Het echte werk begint dus bij track 2, Kingdom Come. Een soort tangojazz nummer met een heel filmisch karakter. Tango, latin, het zal sowieso niet veel aan dit ontbreken op de muziek van The Souljazz Orchestra. One Life to Live leent zich ook daarin, net als latinosong Agoya.
Japans getingel horen we dan weer op East Flows the River. Erg mooi aan dat nummer is het koor. Eveneens mooi is het relaxte en luchtige Celestial Blues. Daarnaast hebben we de saxofoonsong Black Orchid en het beste wat deze plaat te bieden heeft is het prachtige As the Crow Flies. Dan missen we nog één track en dat is het gezapige Sommet et Sommet. Ik weet het dus duidelijk niet zo goed met deze muziek. Wat ik eigenlijk vooral mis is energie. Het knalt nergens echt lekker, of zingt echt je hart in. De nummers zitten allemaal prima in elkaar, maar het pakt me gewoon niet voor de volledige 200 procent. En dat is toch wel waar muziek voor mij om draait, dat het me pakt.