Recensie: Jungle By Night – The Hunt (2014)

Het waren tieners toen ze bekend werden. Hier en daar wat geholpen door DWDD en Radio6 was de afrofunk van de tieners van Jungle By Night goed te horen voor iedereen. En wat een plaat was dat zeg. Hidden draai ik nog steeds erg vaak. Vol van sound, groovend van de funk en bovenal uiterst muzikaal. Één duidelijke lijn volgen met z’n negenen, ik geef het ze doen. Na zo’n sterk debuut wordt al snel uitgekeken naar het vervolg. Die is dit jaar dan eindelijk gekomen in de vorm van dit The Hunt.

Graag bespreek ik dit album nummer voor nummer met jullie om mijn enthousiasme duidelijk te kunnen filteren. Zet gewoon even de plaat op en lees al luisterend met mij mee, laat je onderdompelen in tekst en muziek.
Empire is ongehoord ritmisch. Die gasten staan daar toch wel bekend om en ze brengen dat ook weer mee naar dit nieuwe album. Hele vette blazers ook.
The Move brengt die groove met zich mee. Damn! Wat een groove zeg! Een waar feestje op plaat.
Desdemona is toch weer wat meer freaky en het klinkt spannend. Het lijkt er wel op dat ze hun hele hebben en houden in dit nummer gooien. Energie ten top.
Tasmatica heeft ook die freak, maar dan in een aanzienlijk rustiger tempo.
Jakten is dan weer simpelweg funky as hell. Op deze manier hoor ik deze gaten het liefst.
Piranha swingt ook weer de pan uit. Leuke latininvloeden die toegevoegd zijn en wederom boordevol energie. En dat is zó belangrijk.
Weapon brengt dan juist weer meer de overheerlijke recht-toe-recht-aan funk.
Atilla is mijn favoriet van deze plaat. Dat komt toch vooral door de meer dan geweldige opbouw. Alles aan dit nummer is gewoon cool, supervet!
Hannoman staat dan wel een beetje in de schaduw van voorganger Atilla. Nog steeds goed, maar het steekt er niet boven uit.
Cherokee brengt wat meer rust in het album, zo naar het einde toe om dan met…
To Sugar a Dream het kaarsje en het verhaaltje letterlijk uit de blazen.

Ik zit weer eens te stuiteren van vreugde als ik dit muzikale pracht hoor. Jungle By Night bevestigen hun status en hun kunde. Wederom een geweldige plaat!




Geef een reactie

