Recensie: Lee Fields – Emma Jean (2014)

Door de moordende concurrentie kon Lee Fields in de jaren ’60 en ’70 weinig voet aan de grond krijgen. De succesjaren van de soulmuziek gingen niet hem voorbij, maar Lee Fields wel aan de meeste liefhebbers. Het duurde daarna een lange tijd voordat hij weer de aandacht kreeg die hij zeker verdiende. De grote doorbraak kwam er eindelijk in 2009 met My World. Daarna kan het snel gaan en vooral makkelijker. Met hulp van zijn muzikale kompanen, the Expressions, kwam daarna het eveneens sterke Faithfull Man en nu tijd voor wederom een succesplaat? Laten we het hopen.

Wat mij na het beluisteren van deze plaat vooral bij is gebleven, het viel zelfs erg op, is dat het aanvoelt als één geheel. Alle elf nummers passen perfect bij elkaar en gaan naadloos in elkaar over. De sfeer is gezet, de stem is daar en ook de muzikale omlijsting is uitstekend. Luisteren naar deze plaat is als het stappen in een warm bad.
Die sfeer waar ik het over heb ik vaak vrij rustig en ietwat loom zonder energie te missen. Vooral het begin met Just Can’t Win, Magnolia en Paralyzed beamen dit. Stuk voor stuk erg sterke nummers met een fantastisch zingende Lee Fields. Meer hebben we niet nodig. En dat gaat maar door en door. Wat te denken van het werkelijk prachtige Eye to Eye. Één van de toppers van dit album. Daarvoor zit dan nog het uitstekende Standing by Your Side.
Mooi is verder een woord dat ik nog vaak kan gebruiken. Allemaal verpakt in die mooie sfeer. Dat maakt dit album zo sterk, die sfeer, de eenheid die het uitstraalt en natuurlijk Lee Fields die regelrecht je hart binnen zingt. Gaandeweg horen we wel wat meer groove. Dat duurt eigenlijk twee nummers lang (Still Gets Me Down, Talk to Somebody). Ook mooi is het subtiele koortje op Stone Angel.

Superlatieven schieten soms te kort en misschien vind ik dit wel de beste Lee Fields plaat tot nog toe. Niet omdat het zoveel anders is als de eerder genoemde platen, maar veel meer omdat ik dit album meer “voel” dan die vorige platen. Het hele plaatje klopt gewoon en daar hoort dat gevoel ook bij. Een hele grote aanrader, dit Emma Jean!