Recensie: Sam Smith – In the Lonely Hour (2014)

Sam Smith sam smithis al een grote meneer in het Verenigd Koninkrijk en door zijn stem te lenen voor verschillende hits is hij ook verder over de wereld steeds bekender aan het worden. Vooral door de wereldwijde superhit La La La met Naughty Boy heeft hij het te danken. Een eigen debuutalbum blijft dan natuurlijk ook niet uit, want als je succes hebt moet je zo snel mogelijk iets op plaat uit brengen om dit succes te consolideren. Daarom hierbij een recensie van Sam Smith’s debuutalbum In the Lonely Hour.

La La La
en ook de eerste single Money on My Mind zijn nummers met een wat sneller tempo. Dansbaar, funky waar nodig. Dat karakteriseert nergens de rest van dit album. Dit album is eerder rustig, vol met ballads. Misschien wat eentonig, maar dan wel een soort van eentonig zonder vervelend te worden. Want naast dat het misschien wat dezelfde soort nummers zijn, zijn het stuk voor stuk wel nummers die uitstekend in elkaar gezet zijn. Dat zorgt ervoor dat de ballads (meestal) niet zeikerig worden en je bij het beluisteren van deze plaat nergens moe wordt van het aflatende tempo. Simpelweg gezegd luistert dit hele album gewoon heel makkelijk weg.
Hits voor de poplijsten, dat is het zeker en daar leent de stem van Sam Smith zich dan ook uitstekend voor. Of dit nu als feature is op danshitjes of in de rustige songs die zijn album maken. Dat bewijst maar eens te meer dat Sam Smith vocaal gezien een groot talent is. Dat hij vele stijlen aan kan en nergens de controle over zijn stem verliest. Misschien soms ietwat verzandend in stemakrobatiek, maar gelukkig zonder dat het echt een kunstje wordt. Een soort show off als zie mij eens goed zingen. Daar houdt Sam Smith zich gelukkig verre van. En dat is een groot gewin voor dit album. Misschien wat meer funky nummers tussendoor hadden me blijer gemaakt, maar er is echt helemaal niks mis met deze plaat.