Recensie: Marc Broussard – A Life Worth Living (2014)

Marc BroussardMarc Broussard, de blanke man die volgens velen mag leunen op een “zwarte” stem. Dat leverde hem veel aandacht op en daarmee was succes ook niet ver weg. Hij viel vooral op door zijn combinatie van rock, soul, pop en blues. Zijn grootste succes boekte hij echter niet met zelf geschreven songs, maar met een coveralbum. En dat meest succesvolle album sloeg nou net bij mij een stuk minder aan. Maar ander werk was zeker goed te pruimen en daar is vooral de prettig stem van Broussard debet aan. Nieuw jaar, nieuwe plaat en dus een nieuwe recensie.

Dat Marc Broussard vele kanten heeft dat weten. Dat bewees hij al eerder met zijn blend aan muziek die hij ons voorschotelde. Veel mensen schaarden dit vaak onder de soul, maar die échte soul vond ik hem toch altijd ontberen. Desalniettemin is de mooi gekleurde stem van Marc Broussard die mij wel altijd wist te boeien en op deze nieuwe plaat laat hij deze stem genoeg horen. Door de muzikale omlijsting, die vaak meer met folk en blues dan met soul te maken heeft, komt zijn stem goed naar buiten. Het album begint wel wat steviger met Hurricane Heart en Dying Man, maar daarna horen we pas waar Broussard echt naar toe wil met deze plaat. Rustige, mooie songs met weinig muzikale opsmuk. Perfect voor de zwoele avonden, met wat mensen bij elkaar of aan de eettafel. Eigenlijk een beetje het beeld dat de cover van deze plaat al illustreert. De kwaliteit van deze nummers is goed te noemen, zonder dat echt ergens opvallen of verrassen. Misschien is het daarom ook wel een wat veilig album geworden, maar zolang het vermaakt is daar natuurlijk niks mis mee. En vermaken doet het me wel. Allemaal liedjes die goed in het gehoor liggen met af en toe wat uitschieters zoals het mooie duet met Mattanja Joy Bradley op Another Day.
Gelukkig serveert Broussard niet enkel meer covers, maar bewijst hij met A Life Worth Living dat hij een An Album Worth Listening kan schrijven en maken.