Recensie: How to Dress Well – What is the Heart? (2014)

how to dress wellHet was één van de grote verrassingen van muziekjaar 2012. Ik heb het over het album Total Loss van How to Dress Well. Wij schreven over die plaat: “Total Loss prikkelt. Het sterk uitgewerkte concept en de doorheen de hele plaat aanwezige thema’s schetsen een fascinerend beeld van How To Dress Well. Sereen, maar niet terughoudend de scheve schaats te rijden. Romantisch, hoewel voorzien van het macabere randje. Slim, doch worstelend in onzekerheid. Het confronterende menselijke aspect is wat Total Loss zo intens maakt. De imperfectie van het door emoties geleide wezen, het schemert door in elke noot van deze plaat. Muziek, niet met elk woord, maar wel altijd op gevoel, verstaanbaar!”
Nu is er nieuw werk. Zal onze aandacht jullie echt zo verrassen?

Om het over dit album te hebben wil ik graag starten met het tekstuele vlak. How to Dress Well, in de persoon van Tom Krell, heeft er tekstueel een bijzonder intiem en persoonlijke plaat van gemaakt. De cover zegt eigenlijk ook al genoeg. Kijkend naar de foto heb je wellicht snel door welke toon deze nieuwe plaat heeft. Met een blik alsof hij door je heen kijkt, zijn zonden en verdriet wegdenkend presenteert hij zich hier voor ons. Maar sluit de muziek daar bij aan?
Dat is zeker te beantwoorden met een ja. Opener 2 Years On (Shame Dream) heeft die mooie, verstilde sfeer die je verwacht bij de cover. Daarnaast wordt het niet vol in het gezicht, maar juist bijzonder subtiel gebracht. What You Wanted geeft dan al wat meer details weg, vooral op muzikaal vlak. Daar waar Face Again weer teruggaat naar de innerlijke verwerking.
Bang om potentieel hitmateriaal te maken is How to Dress Well ook niet. Dat horen we terug in het als popnummer aandoende See You Fall en het aanstekelijke Repeat Pleasure. Al ligt daar niet per se de kracht van Tom Krell. Nee, die ligt toch duidelijk bij het verstilde werk zoals Words I Don’t Remember is. Of wat te denker van het moderne Precious Love. Hier kan hij zijn emotie kwijt, zijn kunde.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat naar het einde van het album toe de kwaliteit wel wat minder wordt. Zo verzand Childhood Faith in Love bijna in een meezinger en is A Power niet meer dan aardig te noemen. Ook de afsluitende songsVery Best Friend en House Inside behoren niet tot de top van deze plaat. Al zijn het prima songs. Die eerste kan je zelfs hitpotentie toedichten, ware het niet dat How to Dress Well te weinig bekend is bij het grote publiek.

Toegegeven, het erg hoge niveau van voorganger Totall Loss wordt op deze nieuwe telg niet altijd gehaald. Vooral als geheel en tegen het einde aan komt What is the Heart? een stuk minder bij mij binnen. Desalniettemin kunnen we zeggen dat het een album is geworden van een goed en vaak ook hoog niveau. Een album die zeker nog vaak uit de speakers zal komen.