Recensie: Trey Songz – Trigga (2014)

TriggaTen tijde van zijn debuut luisterde ik nog veel naar hedendaagse R&B. Dat doe ik nu alweer wat minder, maar nog steeds kwalificeer ik I Gotta Make It als een prima plaat. Ik kan me zelfs herinneren dat Aretha Franklin deze man toen ondersteunde. Nu zijn we alweer wat jaartjes verder en ben ik Trey Songz wat uit het oog verloren tot ik op Spotify dit album als nieuwe release voorbij zag komen. De naam was duidelijk blijven hangen en daarom waagde ik me aan Trigga. Af en toe een R&B bespreking is natuurlijk ook goed voor de afwisseling op mijn website.

De genoemde afwisseling is echter geen onverdeeld succes geworden. Er wordt vast nog steeds hele goede R&B gemaakt, maar dit nieuwe album van Trey Songz valt daar toch zeker niet onder. Platvloers, simpel en makkelijk. Er lijkt weinig moeite en energie gestoken in dit album. Tekstueel is het allemaal wel erg makkelijk en vaak zelfs beschamend platvloers. De sex’, fucks en bitches vliegen je om de oren zonder enige nut te hebben. Als je dan toch dit soort teksten bezigt, zorg er dan voor dat het met een dikke knipoog is (zoals bijvoorbeeld R. Kelly is zijn goede jaren deed). Nee, Trey Songs neemt zichzelf daar veel te serieus voor.
Opener Cake brengt je saaie, standaard R&B zoals die tegenwoordig in de hitlijsten komen. Foreign is op geen enkel moment boeiend te noemen en de single Na Na is volledig bij elkaar gejat. Op Touchin, Love doet Nicki Minaj mee. Nu heb ik nooit begrepen wat mensen in die dame zien en die gedachte wordt alleen maar bevestigd in platte en foute nummer. Disrespectful volgt het niet al te boeiende pad dat we al ingeslagen waren en ook Dead Wrong gaat nergens over. All We Do bevestigd nog maar eens het platvloerse karakter van dit gehele album en Foreign Remix is gewoon een heel erg slecht nummer. Op Late Night komen we dan iets verder door een beetje mee te bouncen, maar dat is dan ook wel het enige “hoogtepunt”. Dat er hierna nog vier tracks volgen is leuk voor de vulling, maar ook niet meer dan dat.

Misschien vinden jullie me wel een zeur, maar dit album is toch echt slecht. Heel slecht.

Een gedachte over “Recensie: Trey Songz – Trigga (2014)