Recensie: Typhoon – Lobi Da Basi (2014)

Htyphooniphop, ik luister er best graag naar. Al is het niet meteen mijn favoriete genre te noemen. Vooral niet als het gaat over Nederlandstalige hiphop. Gelukkig zijn er altijd uitzonderingen die de regel eens te meer bevestigen. Zo is er Opgezwolle, muziek waar ik erg van kan genieten. Maar er is bovenal Typhoon. De man maakte voor mij het eerste Nederlandstalige hiphopalbum dat ik volledig sterk vond. Zowel tekstueel als qua flow, zowel qua sfeer als qua zang. Het plaatje van Tussen Licht en Lucht klopte gewoon. Met wat tussenprojecten duurde het uiteindelijk zeven jaar voordat Typhoon met een nieuwe plaat kwam: Lobi Da Basi. Na het (persoonlijke) succes van zijn debuut was ik erg benieuwd naar het vervolg.

Op dit vervolg krijgt Typhoon de nodige hulp van andere muzikanten. Namen die voorbij komen zijn Blaxtar, Rico, Andre Manuel, Sticks, Jan Wessels en natuurlijk Benjamin Herman. Met die laatste werkte hij al eerder samen.
De nieuwe plaat kent een twaalftal nummers waarvan de meesten Hemel Valt als single kennen. Het begint allemaal met We Zijn Er. En dat hij er is moge duidelijk zijn. Het blijft bijzonder hoe een rapper je alleen kan inpakken met zijn stemgeluid, zijn flow en de overtuiging die hij in zijn bijzondere teksten legt. Het nummer zelf kent een relaxte sfeer die redelijk doorgezet wordt in de eerder genoemde, sterke single. Vooral het refrein is hierin aanstekelijk. De mooie clip maakt het plaatje af.
Surfen is qua vibe in de verlengde van de titel: zomers, zonnig. Daar waar IJswater juist wat meer energie uitstraalt. Een erg cool nummer. Een minder grote favoriet van mij is Glenn 1984. Het is zeker geen slecht nummer, maar het kan me minder pakken dan de eerder beluisterde songs.
Op Zandloper horen we de eerste hulp in de vorm van Rico en Ander Manuel. Dit nummer heeft lekkere reggae-achtige sfeer en beklijft me. Dat heeft Sta Me Toe dan weer wat minder. Een persoonlijk favorietje is er met Ochtend Weer. Prachtige, volle sound mede door de hulp van Benjamin Herman. Nummer pakt me gelijk. Zit sterk in elkaar. Ook het soulvolle Vogel is het vermelden meer dan waard. Het bijzondere aan Niet Verwacht is dan weer dat het lied een live-feeling heeft. Goed opgepakt.
Van de Regen naar de Zon valt ook op. Dit komt door zijn chanson-achtige karakter. Een erg, erg mooi nummer dat eveneens een favoriet van mij is. Het album sluit af met het melodramatische Liefste. En na het beluisteren van dat nummers zou je het liefste deze plaat nog eens opzetten. Want het moge duidelijk zijn dat Typhoon het na zeven nog niet verleerd is. Wederom een erg sterke plaat die het over de gehele linie niet haalt bij Tussen Licht en Lucht, maar zeker het beluisteren waard is. Chapeau!