Recensie: Benjamin Herman featuring Daniël von Piekartz – Trouble (2014)

benjamin herman - troubleBenjamin Herman is zonder twijfel één van de hardst werkende mensen in de Nederlandse muziekindustrie. Het leuke aan Herman is ook dat hij veel verscheidenheid in zijn projecten heeft. Is het niet al feature, dan is het wel al leading act. Benjamin Herman zit duidelijk niet stil. Nu is er het album Trouble met het nog onbekende talent Daniël von Piekartz. Op deze plaat combineren ze covers met eigen geschreven materiaal. Herman voor de sax en von Piekartz voor piano en stem.

Deze combinatie resulteert in een album bestaande uit tien tracks in een bijzondere sfeer. Luisterend naar deze muziek doet je zon weer schijnen. Opener A Slow Hot Wind neemt ons meteen al aardig mee in de sound die ze creëren. Romantisch, zomers en warm. Lekker relaxed genieten van de prachtige muziek en de Chet Baker sound-a-like stem van Daniël von Piekartz. Een prachtige stem welteverstaan die moeiteloos lijkt te variëren tussen hoog en laag, tussen hard en zacht, tussen aanwezig en op de achtergrond. Ook Smoke Dreams Of You is net zo prachtig en ook Blue Velvet is fantastisch en houden de vibe goed vast.
Is het dan allemaal zo rustig als de drie openers en You Got Me On So Bad? Nee, dat is het zeker niet. Waar in de rustige nummers von Piekartz de hoofdrol speelt doet Benjamin Herman dat op de swingende songs. Ten beginne met Curacao en de titeltrack als absolute toppper. Maar dat zijn toch wel twee uitzonderingen op de regel. Verder zijn het stuk voor stuk prachtige vocal-jazz songs waarin Daniël von Piekartz prachtig de mogelijkheid krijgt zijn talent te tonen. Mooi is dan te vernoemen dat Herman uitstekend weet hoe hij zo’n talent moet laten shinen. Op covers als Love Them (from Spartacus) of juist op eigen materiaal. Luisterend naar deze plaat kan je alleen maar denken: Wat is dit een fijne muziek zeg!