Souled Out! the Essentials Reviewed | Mahalia Jackson – The World’s Greatest Gospel Singer (1955)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Vandaag de eerste paragraaf in het nieuwe hoofdstuk en tevens het eerste album uit de reeks die we begonnen in souljaar 1995… Mahalia Jackson – The World’s Greatest Gospel Singer


Soul heeft zijn oorsprong in de gospel en als er dan één zangeres is die op dat vlak niet mag ontbreken dan is het wel Mahalia Jackson. Het album The World’s Greatest Gospel Singer uit 1955 is één van haar eerste opnames voor Columbia en ze wordt hierop bijgestaan door het Fall-Jones Ensemble.

  1. I’m Going to Live the Life I Sing About in My Song – Zo haar stem knalt er wel meteen in zeg! Simpel gehouden qua muziek om de vocalen te laten shinen. Er klinkt een bepaalde woede, overtuiging, energie in door. Haar stem heeft ook duidelijk blues.
  2. When I Wake Up in Glory – Muzikaal is dit ook weer erg simpel gehouden. Ze zingt haar geloof in God daadwerkelijk recht uit het hart.
  3. Jesus Met the Woman at the Well – Dit is de gospel die je voetjes meer doet bewegen. Niet de meest swingende vorm van gospel, maar voor Mahalia al aardig swingend
  4. Oh Lord Is It – Vocale kracht, daar staat dit nummer voor.
  5. I Will Move Up a Little Higher – Vergelijkbaar met de andere nummers, maar dit is toch wel het recept dat je vaak vindt bij gospelalbums als deze.
  6. When the Saints Go Marching In – Dit is toch wel een gospel evergreen, maar deze versie van Mahalia is één van de allerbeste die ik ooit heb gehoord.
  7. Jesus – Dit is het eerste nummer waarbij ik denk “ach ja”. Vooral omdat het vergelijkbaar is met de rest.
  8. Out of the Depths – Een klein beetje vergelijkbaar met de vorige, al ligt de tekst hier minder voor de hand. Ik vind dat wel een stuk mooier, als de teksten in de gospel wat subtieler zijn.
  9. Walk Over God’s Heaven – Dat gospel ook kan swingen wordt op dit fantastische nummers nog maar eens bewezen.
  10. Keep Your Hands on the Plow – Wederom een sterk nummer, dat qua opbouw overeen komt met de rest.
  11. Didn’t It Rain – Een gospelstandard, maar in de versie van Jackson één van de mooiste gospelsongs ooit.

bol.com

Een gedachte over “Souled Out! the Essentials Reviewed | Mahalia Jackson – The World’s Greatest Gospel Singer (1955)

  1. Johnd839

    I really appreciate this post. I have been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thx again! bdfbffcefdfd

Geef een reactie

