Souled Out! the Essentials Reviewed | Johnny Ace – The Memorial Album (1955)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Vandaag de tweede uit 1955: The Memorial Album van Johnny Ace.


Johnny Ace is een artiest die zijn oorsprong meer in de rock&roll heeft. Ace heeft zelfs de eer bezongen te worden op een nummer van Paul Simon. Bezongen misschien wel door zijn jonge dood bij een potje Russisch roulette.
Zijn Memorial Album is zo ongeveer het enige album dat nog een beetje verkrijgbaar is van hem, met daarop dus al het beste van de zanger. Onder dat beste valt zonder twijfel het sterke Pledging My Love en het tergende So Lonely.

  1. Pledging My Love – Romantisch en zoet, maar wel mooi gezongen. Wel wat kort.
  2. Don’t You Know – Dit nummer swingt wel een stuk meer. Echt van die jaren ’50 swing.
  3. Never Let Me Go – Een erg mooie ballad, vooral door de prachtige stem van Ace. Wel wat vlak verder.
  4. So Lonely – Prachtig nummer zeg! Dit is genieten door de prachtige sfeer en hoe de muziek en stem samenkomen.
  5. I’m Crazy Baby – Dit nummer doet me dan weer weinig. Natuurlijk is het mooi, maar ook wat te vlak. Het houdt mijn aandacht nooit echt vast.
  6. My Song – Het jazzy karakter van dit nummer doet het goed, maar eigenlijk geldt voor dit nummer over de gehele linie hetzelfde als voor de vorige.
  7. Saving My Love for You – Dit is de perfecte song voor als je romantisch met je geliefde een leuke avond wilt hebben. Ace zingt je zo het bed in.
  8. The Clock – Een nummer dat in de verwachting ligt. Johnny Ace maakt ze vaker zo. Rustig en romantisch.
  9. How Can You Be So Mean – Ace kan duidelijk ook swingen. Eigenlijk wel jammer dat er niet meer nummers als dit op deze plaat terug te vinden zijn. Tussen als het zoete geweld op deze plaat is dit nummer zelfs een beetje vuig te noemen.
  10. Still Love You So – Juist ja, en weer terug naar het rustigere werk. Past natuurlijk goed bij Johnny Ace.
  11. Cross My Heart – Hier wordt de sfeer toch wel weer erg mooi neergezet.
  12. Anymore – Dit nummer gaat verder, en sluit af, waar Johnny Ace al het hele album mee bezig is. Voor de romantische zielen dus.

    bol.com

 

 

Geef een reactie

