Recensie: Tank – Stronger (2014)

tank strongerTank is een grote man in de R&B-wereld. Misschien niet zo bekend en populair in Nederland, maar in Amerika gaat zijn muziek er in als zoete koek. Zijn muziek is R&B in de vorm zoals die nu R&B genoemd wordt. Zoetgevooisd, vol geproduceerd en veel of liefde en sex. An sich vind ik persoonlijk dat deze man best wat te bieden heeft. Tot nog toe heeft hij volgens mij alleen niet al die kwaliteiten ook daadwerkelijk omgezet naar een goede plaat. Wellicht dat het op Stronger wel is gelukt?

Bij opener You’re My Star horen we direct wat we kunnen verwachten. Vrij standaard R&B, herkenbare producties en zang. Tank zingt op deze song toch echt wat te geknepen, wat niet fijn luistert. Dan is Nobody Better een stuk diverser op vocaal vlak. Productioneel wel weer erg basic.
De titel van Dance With Me zegt genoeg. Dit nummer is juist weer meer dansbaar, maar wederom staat de geknepen zangstijl van Tank me hier tegen. Zo ken ik hem helemaal niet. I Gotta Have It is daarna ook niet boeiend. Vooral de vervelende zanglijnen doen je afhaken.
Hedendaagse R&B kent natuurlijk ook de grote slijmerij. Tank doet dat met Missing You en het saaie Same Way. En daarna gaat het nog wel paar nummers zo door. Tank is in mijn ogen een man die vocaal genoeg kan, maar het zich vaak te makkelijk en wellicht te veel op de massa gericht vanaf brengt. Op deze plaat weet je na een nummer of 4 a 5 ook wel waar het met de rest naar toe gaat. Het verzand simpelweg in standaard R&B. Zonder vindingrijkheid en originaliteit. De massa wil dit slikken, dus dan maak ik het maar. Erg jammer, gemist kans.