Recensie: Ben l’Oncle Soul – À Coupe de Rêves (2014)

ben loncle soulEen grote en bekende naam worden door een hit dat eigenlijk een cover is. Het zal al veel artiesten overkomen zijn. Één van die artiesten is de Franse soulzanger Ben l’Oncle Soul. Hij wist naast die grote hit (Seven Nation Army) ook nog eens een goede live-reputatie op te bouwen. Dat zorgde ervoor dat zijn naam al snel overal de ronde deed. Vooral in de hoek van de liefhebbers van de vintage soul. Het heeft uiteindelijk vier jaar geduurd voordat er een vervolg kwam. Een nieuw album die nog niet voor is gegaan door hele grote hits, maar wel datzelfde vintage soul uitgangspunt heeft. Dat bewijst hij alweer met de prima opener Walk the Line. Ben l’Oncle Soul heeft een mooi heesje in zijn stem wat de herkenbaarheid vergroot. Ook productioneel zit het goed in elkaar. Dat horen we ook terug in Hallelujah. Hier is duidelijk te horen dat die rock ’n soul stijl erg goed bij hem past. Uptempo met lekker wat groove erin, zijn stem is er voor gemaakt. Daarom is het wel wat jammer dat So Hard to Find vooral eigenheid mist. Qua zanglijntjes, qua sfeer, het is net John Legend.
Deze tegenvaller wordt ruimschoots goedgemaakt op Ailleurs. Dit Franstalige nummer valt vooral op door de mooie blazers. Ook Carry Me is een prima song. Echt vrolijk worden we dan weer van het erg vrolijke Lord We Know. Dit nummer zit van kop tot staart erg goed in elkaar. Goede groovy, happy vibe.
Een nummer dat ik tot een persoonlijke favoriet reken is de titeltrack. Dit is een uitstekende en heerlijk funky soulsong. De groove in dit nummer is erg vet gedaan. In verhouding daarmee is You Got My Back niet meer dan prima te noemen. Een ander Franstalig nummer, Attends Moi, is een heerlijke blend van uiteenlopende stijlen. Waar het album afsluit met eerst een cover. Die cover is Simply Beautiful (origineel van Al Green) en die hebben we dit muziekjaar zeker beter gecovered gehoord. Als laatst is er het aardige Quelqes Mots.

Ben l’Oncle Soul levert hier wederom een album die prima weg te luisteren is. Vooral in de uptempo nummers grossiert zijn stem beter. De naam gaan we zeker nog onthouden.