Recensie: Myles Sanko – Forever Dreaming (2014)

myles sankoLégère, het wordt een label om steeds meer in de gaten te houden. Ze hebben mij daar al meermaals weten te verrassen met ijzersterke platen. Onder andere Gizelle Smith, Caroline Lacaze en Nick Pride deden mij veel positiefs. En toen was er de Britse Myles Sanko. Soul en het Verenigd Koninkrijk gaan de laatste jaren goed hand in hand en vooral aan de andere kant van het kanaal weten ze goed de 60’s en 70’s sound met de hedendaagse muziek te mixen. Onverdeeld hip, onverdeeld populair. Gaat Myles Sanko deze weg ook bewandelen?

Dat belooft opener en titeltrack Forever Dreaming wel. Een vrolijke, goede sound wordt naar ons oren geblazen. Letterlijk geblazen want er is het nodige koperwerk aanwezig. Blazers zorgen vaak voor een warme, volle sound. Erg prettig om naar te luisteren. Net als naar de stem van Myles Sanko. Mooi randje op zijn stem en geen overdreven stemakrobatiek. Nee, hij dient zich meer van de goed geraakte en op zijn plaats zittende uithalen.
Light in My Hand is wat rustiger qua sound, meer van het heupwiegen en fingersnappen. Op dit nummer vallen vooral de vocale kwaliteiten van Sanko op. Rustig beginnen en zonder al te veel moeite aan het einde van het nummer nog wat extra vocaal gas geven. Mooie opbouw. Dat horen we ook terug op Shooting Star. Wederom erg sterke sound, herkenbaar neergezet met zijn goede stem. Ook My Inspiration valt vocaal op, wat weet deze man zijn noten goed te raken. Niet per sé technisch flawless maar wel met de juiste beleving en inzet. IJzersterk gezongen song. Daar gaat hij rustig mee verder op het mooie, langzame So Much Indeed. Ook de goede soulballads ontbreken niet op deze plaat.
Lonely Dreamers is dan een instrumental in de geest van Curtis Mayfield. Met die sound gaan ze rustig verder met het nummer dat voor hét prijsnummer van deze plaat is. Ik heb het over het fantastische To My Surprise. Alles lijkt de kloppen aan dit nummer. Van de rijke instrumentatie tot aan de beleving. Van de teksten tot aan de vocalen. Van de sfeer tot aan de subtiliteiten. Van kop tot kont.
Verder met Save My Soul. Dit nummer valt onder de noemer prima soulsong. Groovende gitaren en fijne funky swing. Niks mis mee, maar ook niet het meest opvallende nummer van deze sterke plaat. Take a Look at Me Now is geen cover, maar wel een erg swingend nummer. Dansvloer geheid gevuld als je deze song op zet. Goed gezongen wederom en extra aandacht voor de fantastische pianopartij.
Zo naar het einde toe hebben we nog Where We Need to Be. Ook deze valt onder de noemer prima. Misschien komt het door het fantastische To My Surprise dat deze songs als minder aandoen. Voor de duidelijkheid: ook met deze songs houdt Myles Sanko makkelijk het hoge niveau van de volledige plaat vast. Een plaat die afsluit met de instrumentals van To My Suprise. Een plaat die mij vooral vocaal overtuigd heeft. Het hoorbare gemak waarmee Sanko zijn stem beheerst is erg prettig. De instrumentatie is altijd ik in orde en de sfeer is ongedwongen strak. Met Forever Dreaming van Myles Sanko hebben we hier één van de allerbeste platen van 2014 te pakken. No doubt about that!