Recensie: Eric Roberson – The Box (2014)

EricRobersonEric Roberson timmert al een tijdje aan de weg. Sinds 2004 brengt hij vrij herhaaldelijk albums uit. De één wat beter dan de ander, maar wel vaak met een prima idee erachter. Zijn muziek valt vooralsnog in te schalen tussen de R&B en nu-soul. De grens van deze genres is sowieso al vrij onduidelijk, maar Eric Roberson ziet hier vaak niet eens een grens in. Persoonlijk favoriet qua albums was Music Fan First en toen ik dit The Box tegenkwam moest ik een luisterend oor leggen.

Het album opent met het aardige Lust for Love. Wat we hier horen, horen we de hele plaat waarschijnlijk door. Ik heb het over de soepele, mooie stem van Roberson. De ingrediënten kunnen per nummer anders zijn, maar die stem zal er altijd zijn. Ook op de te basic titeltrack horen we dat terug. Het sterke I’m Not Tryin’ to Keep No Score No More is duidelijk ‘a song for the ladies’. Inherent aan de R&B, dit onderwerp. Don’t Hide Your Wings wordt dan weer gekarakteriseerd door de mooie blazers en Just Imagine is een zwijmel, romantisch nummer volgens geijkt recept.
Erg leuk vind ik dan weer Pill. Een nummer die net even anders is, die net even wat origineler overkomt. Een nummer dat ook lekker swingt. Ook Haunted tekent buiten de lijntjes met de duidelijk jazzinvloeden. Ook een leuk nummer. Jammer om daarna te verzanden in het matige The Cycle en het niet meer dan aardig te noemen Warm. Mark On Me valt dan wel weer positief op, maar afsluiters Punch Drunk Love en Do the Same for Me zijn dan toch weer wat te standaard.

Met The Box heeft Eric Roberson an sich een prima plaat afgeleverd. Vooral voor de liefhebbers van de R&B/Soul sound. Persoonlijk mis ik toch wat originele inslag, het feit dat de artiest net even wat meer wil doen. Het is allemaal net even iets te makkelijk naar mijn smaak.