Recensie: Atmosphere – Southsiders (2014)

southsidersAls soulliefhebber luister ik zo nu en dan ook weleens een hiphopplaat. Ik probeer daarin zoveel mogelijk de soulvolle hiphop te vinden. Artiesten als the Roots, A Tribe Called Quest en Foreign Exchange zijn daarin favorieten. Zij gebruiken zeker de soulmuziek in hun werk. In 2008 kwam daar in eens Atmosphere bij. Dit kwam door het album When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold. Nog steeds is dit één van de beste hiphopalbums die ik ooit gehoord heb. Slug en Ant komen nu met Southsiders, een nieuwe plaat. Een plaat die opent met het sterke Camera Thief. Erg leuk gebruik van het sampletje hier. Productie komt goed binnen. Arthurs Song is dan een stuk relaxter. Een nummer dat tot mijn favorieten behoort is The World Might Not Live Through the Night. Zo van consistente hoge kwaliteit als eerder genoemde plaat uit 2008 is dit niet. Star Shaped Heart vind ik niet al te bijzonder en ook I Love You Like a Brother is niet meer dan aardig. Absolute prijsnummer is dan weer de titeltrack. Alles klopt aan die track.
Moet zeggen dat de kwaliteit dus wat wisselt. Bitter is prima, Mrs Interpet is wel leuk en Fortunate staat me zelfs wat tegen. Kanye West is dan weer wat energieker, fijn. We Ain’t Gonna Die Today is niet meer dan aardig. Gelukkig zijn er My Lady Got Two Men en Flicker. Die eerste is lekker relaxed, waar die tweede gewoon een hele sterke track is. Daar hebben we dus persoonlijk favoriet nummer drie te pakken.Ook January on Lake Street is goed om dan af te sluiten met het prima Let Me Know That You Know What You Want Now.

Wederom best een fijn album van Atmosphere. Dat ze beter kunnen lijkt me duidelijk, maar deze plaat stoort me nergens.