Recensie: John Legend | 30 oktober 2014 live @ Ziggo Dome, Amsterdam

all of me tourMet een enorme wereldhit op zak ging John Legend gisteravond er voor staan om het immense Ziggo Dome naar zijn hand te zetten. De beste man zit al een aantal jaren in de muziek en heeft reeds vijf albums op naam staan (die onder John Stephens niet meegerekend). Dat hij weet waar hij vandaag blijkt al snel, ook tijdens het concert. Hij neemt het publiek namelijk graag mee naar zijn geschiedenis. Van het negeren van grote labels tot aan het meespelen/meezingen op grote hits van Lauryn Hill, Slum Villa, Jay-Z en Alicia Keys. Maar dat was vroeger en we zijn in het nu. Dat beseft Legend zelf zich ook terdege. Ondersteund door een strijkersensemble en een uitgedunde band omschrijft hij zijn optreden zelf als unplugged en stripped down. Of dat met zijn muziek gaat werken in zo’n grote zaal is dan wel even de vraag. Maar heel even hoor, want bij de eerste noten van opener Made to Love weet John Legend ons vocaal in te pakken. De mooie toevoeging van het strijkersensemble maken de sound een stuk voller en dynamischer. Een slimme toevoeging dus, vooral omdat deze niet altijd gebruikt wordt.
Legend kan dus, zoals gezegd putten uit een vijftal albums. Daarvan gebruikt hij vooral Get Lifted, Once Again en Love in the Future. De samenwerking met The Roots en het minder populaire Evolver komen er bekaaid vanaf. Al stoort dat natuurlijk nooit omdat er dan genoeg prachtige songs overblijven. John Legend is een meester in het schrijven van de juiste songs met leuke tekstuele kwinkslagen en bovenal een vocale uitvoering die je kippenvel geeft. Want het belangrijkste instrument aanwezig op het podium is de stem van de hoofdpersoon. En daarmee is alles dik in orde. Overtuigend, gevoelig en bovenal met de juiste beleving. Leuk is dat John Legend tussendoor verhalen verteld over zijn songs. Zo is er een oma met de naam Maxine die niet goed naar de tekst heeft geluisterd en gibberischt hij er op los bij Again om aan te geven hoe voor hem het schrijven van een nummer te werk gaat. Alle hits komen verder voorbij. Van PDA tot Ordinary People en van de nieuwe single You&I(Nobody) tot aan Save Room. Ook mogen de bezoekers even uit de stoelen met Green Light en een cover van MJ’s Rock With You. Naast die van MJ speelt hij ook nog meer covers. Natuurlijk de hit Wake Up Everybody die origineel van Harold Melvin & the Blue Notes is. Maar de meest opvallende cover die in de vorm van een ode aan zijn andere oma (niet die Maxine heet dus). Hij brengt daarin een prachtige en soulvolle cover van de evergreen Bridge of Troubled Water. Toch wel erg goed gedaan.

Het moge duidelijk zijn dat het een bijzonder geslaagd optreden was. Ondanks de grote van de zaal pakt John Legend iedereen moeiteloos in. De romantiek vloeit gerieflijk, de muziek kietelt de oren en vooral de stem van Legend staat als een huis. Dat dit alles dan ook nog eens afgesloten wordt met die megahit All Of Me doet alle bezoekers met een tevreden gevoel en ongetwijfeld een glimlach naar huis wederkeren.