Souled Out! the Essentials Reviewed | Clyde McPhatter & the Drifters – Rock & Roll (1957)

SouledOutReviewed-bannerMet Souled Out! the Essentials Reviewed schrijf ik een nieuw hoofdstuk in mijn langlopende Souled Out! the Essentials in Soul reeks. De bedoeling van dit nieuwe hoofdstuk is dat ik mijn persoonlijke mening ga geven van alle in the Essentials in Soul behandelde albums. Want het moge dan wel als Essentials betiteld worden, misschien ben ik die mening helemaal niet toegediend!
Ik ga dit doen door middel van een track-by-track review. Een kort recensie van de platen door de nummers apart van elkaar te bespreken. Je kan het zien als een live-review, omdat ik mijn commentaren bij de nummers schrijf terwijl ik die aan het beluisteren ben. Daarbij neem ik natuurlijk eerdere luisterbeurten mee.

Vandaag 1957: The Drifters, die vaker voorbij komen, met Clyde McPhatter

The Drifters, die zullen we later in deze artikelreeks nog wel tegenkomen. Clyde McPhatter is misschien wat minder bekend, maar is wel één van de eersten die gospel en R&B samenvoegde. Dat begon al met zijn groepje Billy Ward and His Dominoes.
Later richtte hij The Drifters op en maakte wat mooie platen, waaronder deze.

 

  1. Without Love (There is Nothing) – Prahtig gezongen. Echt een rolverdeling tussen Clyde en the Platters op de achtergrond. Muziek is wat zoet en heel herkenbaar voor deze tijd.
  2. Someday You’ll Want Me to Want You – Ik vind dit nummer wat minder dan de opener. Zelfde vibe, maar minder overtuigend.
  3. Treasure of Love – Dit nummer doet mij persoonlijk ook weer niet zo heel veel.
  4. I’m Not Worthy of You – Ligt erg in het verlengde van het vorige nummer. Luistert prima weg, maar kan te weinig boeien.
  5. Bells of St. Mary’s – Hier gaat het tempo legio stappen naar beneden, zover dat kon. Wegzwijmelballad met mooie uithalen.
  6. White Christmas – Bing wordt hier ook weer eens gecovered.
  7. I Make Believe – Mooi liedje waar uiteindelijk toch iets te weinig in gebeurd.
  8. Seven Days – Bij dit nummer is een mooi spel tussen de hoofdvocalist en de backing vocals.
  9. Warm Your Heart – Gewoon een prima nummer die makkelijk voorbij gaat.
  10. Money Honey – Dit nummer is dan wel een stuk voller en neigt naar de rock&roll. Goed voor de afwisseling.
  11. Whatcha Gonna Do – Het swingt door met dit nummer. Erg fijn nummer dit. Ligt de mannen ook prima, deze meer swingende stijl. Die saxofoon is ook gewoon cool.
  12. Such a Night – Niet voor niks een grote hit. De nummer swingt, raakt en overtuigd een erg, erg sterk nummer.
  13. Honey Love – Caraïbische invloeden in dit nummer. Lekker vrolijk.
  14. Thirty Days – Album sluit af met waar het vooral mee gevuld is, romantische muziek.

Geef een reactie

