Recensie: Jesse Boykins III – Love Apparatus (2014)

love apparatusJesse Boykins III staat al een aantal jaren bekend als een groot talent. Het zou eens tijd worden dat hij deze belofte ook in lost, maar zijn platen hebben tot nog toe niet die status gekregen. De EP’s en die ene LP, ze waren allen gewoon niet overtuigend genoeg om hem definitief als gearriveerd te zien. Misschien brengt hij daar met Love Apparatus verandering in. Is dit dan de plaat die zijn talent eindelijk volledig tot wasdom laat komen? We gaan het zien.

Als we het dan moeten doen met opener Greyscale stelt het me nog niet gerust. De productie van dit nummer is eigenlijk gewoon té vol. Dit leidt alleen maar af van de zang en tekst. Gelukkig is er daarna het prima B4 the Night is Thru. Deze wordt opgevolgd door het aardige Create Beauty, het rustige I Wish en het aardige Tell Me. Echt leuk wordt het naar mijn mening pas met Show Me Who You Are. Dit nummer klopt. Productie en zang komen goed samen. Dat is ook terug te horen in het sterk geproduceerde Live In Me. Wat meteen voor mij één van de beste nummers van deze plaat is.
Langer dan twee nummers achtereen duurt de kwaliteit helaas niet. Hierna horen we namelijk het matige 4U2B Free en het vlakke The Wonder Years. De tendens maakt in ieder geval duidelijk dat ook deze plaat niet hét album van Boykins is geworden. Ook de lichte hitpotentie van Plain veranderd daar niks aan. En zelfs het prijsnummer van dit album niet. Ik heb het dan over het sterke en mooie A Matter of the Heart. Eigenlijk wel een geweldig nummer te noemen.
Hierna houdt Jesse de kwaliteit nog wel aardig vast met het prima 4 Ever No More, het leuke Make Believe en als afsluiter het rustige Heavenly Eyes.

De conclusie staat eigenlijk al midden in deze recensie. De belofte wordt nog steeds wordt nog steeds niet ingelost en vooral door de zo wisselende kwaliteit van de songs vraag ik me steeds meer af of dit ooit gaat lukken.