Recensie: Jhené Aiko – Souled Out (2014)

souled outDeze dame schijnt dé nieuwe ster op het gebied van de R&B-muziek te zijn. Reden genoeg al om eens naar haar muziek te luisteren. Er was al een EP uit, maar toen ik zag dat dit jaar debuutalbum uit was gekomen was de keuze voor die plaat heel makkelijk. En zo hoorde ik dus met het beluisteren van Souled Out voor het eerst muziek van deze nieuwe grote “ster” in de R&B.

Het album opent met Limbo Limbo Limbo. En de sound van deze song is vast heel erg hip. Allemaal leuk en wel, maar dat doet er niks aan af dat dit nummer mij heel erg weinig doet. Dat komt vooral door de nogal vlakke zang van Aiko. Opvolgend Ways kan daar weinig aan veranderen. Het lijkt wel of ze geen zin heeft, zo sloom en energieloos klinkt haar stem. En dat gaat nog wel een paar nummers zo door. To Love and Die, Spotless Mind, It’s Cool en Lying King, het is allemaal niet om over te houden. Ik vind het persoonlijk vrij ongelooflijk dat dit voorkomt. Totaal inspiratieloze producties, al niet gesproken over de zangeres. Een nieuwe ster zou ze dan misschien mogen zijn, maar die schijnt nergens. Ik kan vooralsnog geen klein sprankeltje licht ontdekken.
Met Wading wordt het dan wel weer wat beter, maar is de vraag of dit vooral ligt aan de slechte kwaliteit van voorgaande songs of dat gewoon écht een goed nummer is. Ik vrees wellicht voor het eerste, want deze moeilijke zit wordt ook weer bekrachtigd met The Pressure. Naast Wading is er ook nog een sprankje hoop met Brave. Dat komt vooral door de bijzondere aardige productie die dit nummer kenmerkt. Veel verder komen we niet.
Op Eternal Sunshine zingt ze het eigenlijk zelf al “Only the k** thing.” Nou dat is deze plaat zeker. Bij Promises denk ik: “moet dat zo saai?” En bij afsluiter Pretty Bird geef ik het definitief op. Helaas moet ik zeggen dat ik persoonlijk nog niet zo’n slechte plaat in 2014 heb gehoord als deze.