Recensie: Keb’ Mo’ – Bluesamericana (2014)

bluesamericanaKeb’ Mo’ is enkele jaren een gevestigde naam in de blues muziek, ook al is het nooit een echte bluespurist geweest. Keb’ Mo’ hield er ook wel van om andere stijlen vrijuit te mengen met zijn blues. De titel van dit nieuwe album doet vermoeden dat we die invloeden nu vooral uit de americana moeten halen. Maar of dat ook zo terug te horen is?

Persoonlijk heb ik deze man een keer live op zien treden op het North Sea Jazz Festival. Daar vielen vooral zijn rust en goede, soulvolle stem mij op. Die stem horen we ook meteen op The Worst is Yet to Come. Dit nummer kan ik het best betitelen als gewoon een lekker nummer. Gevalletje niks mis mee. Het gaat mij dan juist een stuk dieper op Somebody Hurt You. Dit komt door de mooie mix van blues en gospel. Na deze mooie opening is het jammer om te horen dat Do It Right eigenlijk niet zo heel bijzonder is. Laten we hopen dat dit een eenmalige fout is van Keb.
Dat lijkt wel zo te zijn als ik naar het rustige I’m Gonna Be Your Man luister. Ook het door een soulvol refrein gekarakteriseerde Move bevalt me goed. Met For Better or Worse en That’s Alright gaat het ook nog prima verder. Een kleine verrassing is er dan met het swingende Old Me Better. De dixieland invloeden zijn duidelijk hoorbaar en het plezier spat er ook vanaf. Daarna is More for Your Money niet meer dan aardig. Het album sluit uiteindelijk af met het mooie So Long Goodbye.

Van deze nieuwe plaat van Keb’ Mo’ heb ik zeker kunnen genieten. De muzikaliteit en het plezier in muziek maken is bij deze man altijd aanwezig. De toevoeging van bijvoorbeeld de mandoline in de nummers werkt ook goed. Ik ben een tevreden muziekliefhebber.