Recensie: Hozier – Hozier (2014)

hozierMet Take Me to the Church weet Hozier de wereld al aardig te veroveren. Ik volg deze zanger al wat langer en was ook bijzonder te spreken over zijn EP’s. Er komen ook nummers van die EP’s terug op deze officiële eerste LP. Dat stemde mij natuurlijk positief en wat een hele goede reden om eens naar de muziek van deze Ierse zanger te gaan luisteren.

Het album opent met die bekende hit en hoe vaak ik het al gehoord heb, het blijft een bijzonder goed nummer. Vooral door die wisseling in genres. Na deze soul, blues, gospel opening verschuift de genreaanduiding wellicht een beetje. Op Angel of Small Death horen we namelijk een Hozier die meer richting de singer-songwriter kant gaat, om daarna met Jackie and Wilson veel meer pop aan zijn songs toe te voegen. Het hokjesdenken mag bij de muziek van Hozier duidelijk overboord gegooid worden. Hij mengt vele stijlen tot een goede blend en goede songs.

Met Someone New komt er een persoonlijke favoriet voorbij en ook To Be Alone is een goede song. De voor mij absolute topsong van dit album is toch echt wel From Eden. Dit nummer kende ik al van een eerder EP, maar blijft na al die tijd nog steeds staan als een huis. Alles wat Hozier in zijn kunde heeft etaleert hij in het prachtige From Eden.

Het album gaat daarna lekker door met In a Week, Sedated¸ het sfeervolle Work Song en het mooie en kleine Like Real People Do. Weer een andere muziekstroming horen we duidelijk terug in It Will Come Back. Ik heb het over de blues. Ook Foreigners God is een leuke track.

Er is eigenlijk maar één misser terug te vinden op deze plaat. Met Cherry Wine wordt het helaas wat saaitjes, maar gelukkig pakt Hozier daarna meteen weer door met het duistere In the Woods Somewhere en wederom het favoriete Run. Je weet dan onderhand wel dat je met deze plaat een goede plaat in handen heeft. Die consistentie bewijst hij ook nogmaals in de twee afsluitende songs. Hozier, een artiest om rekening mee te houden. Een artiest om in de gaten te houden want er zit heel veel in en dat komt er ook nog eens erg goed uit.