Recensie: Naomi Shelton & The Gospel Queens – Cold World (2014)

cold worldHet vermaarde Daptone label kent vele gezichten. Er zijn er een paar heel bekend zoals Sharon Jones en Charles Bradley, maar daar achter werken nog vele andere steengoede artiesten op de achtergrond. Na het sterke debuut komen Naomi Shelton en haar Gospel Queens met een vervolg. Die vorige plaat van doorspekt van de gospel en dat zal naar verwachtingen op deze nieuwe telg niet heel anders zijn. Al laat Sinner wel horen dat we het toch meer richting “gewoon” de soul moeten zoeken. Een nummer met een goede groove. Op Movin horen dan juist wat meer smoove. De sound en vooral het tempo is wat smoother. Heaven is Mine brengt de groove uit de opener dan weer terug naar ons en ook op het erg sterke Bound for the Promised Land grooven de dames lekker verder. Ook It’s A Cold Cold World is erg goed zeg! Ik wordt meteen goed in de sound gezogen. Dit is weer eens onvolprezen vakwerk van Daptone.
Een tandje terug wellicht? Nee hoor! I Don’t Know is ook een topper net als het erg lekkere Get Up Child. Onversneden tot en met! Luister maar eens naar One Day, dan weet je hoe de onversneden soul moet klinken. Zo wordt het gelukkig nog steeds gemaakt. En ook de onmiskenbare gospel mag niet ontbreken. Luister naar I Earned Mine en constateer: gospel it is.
Dat Humble Me and Thank You Lord me wellicht iets minder opvallen vind ik helemaal niet erg, want in deze topkwaliteit is niet al teveel opvallen nog steeds van hoge kwaliteit. Opvallend nummer is wellicht Everybody Knows. Dit nummer is wat smoother en swingt lekker. En dan is deze plaat helaas wel over.

Sterke composities en fijne ritmiek karakteriseren deze nieuwe plaat van Naomi Shelton & the Gospel Queens. De teksten zijn gospel, maar muzikaal is veelal soul met die old school rolverdeling van leading vocals en backing vocals. Eigenlijk moet elke zelfgerespecteerde soulliefhebber deze plaat opzetten.