Recensie: Jessie Ware – Tough Love (2014)

tough loveVolledig de hemel ingeschreven, dat werd Jessie Ware bij haar eigenzinnige debuut. De combinatie van soul, electronics en pop ging er bij velen in als zoete koek. De SBTRKT zangeres is nu terug met een opvolger en een opvolger is vaak jezelf begeven op glad ijs vol met wakken. Hoe glad was het ijs voor Jessie Ware?

Vanaf de eerste noten van opener Tough Love horen we al dat Jessie in ieder geval doorgaat waar ze geëindigd is. Qua stijl in ieder geval. Nummer is ook sterk. Een soort van beklemmend en sfeervol tegelijkertijd. Dat laat ze wat los op You&I. Hier gaat ze meer voor popkant van haar stijl en speelt ze stilletjes toe op wat hitpotentie, want dat is zeker terug te vinden in dit nummer. Écht enthousiast wordt ik van Cruel. Laat ik daar simpel over zijn: dat nummer moet je zelf beluisteren om te ervaren waarom ik er zo positief over ben. Jessie Ware op haar top.

Met Say You Love Me onderzoekt ze de wetten van de ballad, met koortje en al. Vocaal sterk, maar over de gehele linie een toch wat tegenvallend nummer. En ook de warme sound op Sweetest Song kan het nummer niet redden. Het is duidelijk dat Ware toch wat teveel op de veilige modus stond ingesteld bij het opnemen van dit album. De sound komt mij wat toegankelijker over dan op Devotion. Vocaal is het allemaal nog steeds dik in orde. Luister bijvoorbeeld maar naar Kind Of en Want Your Feeling (disco invloeden). Om via de pop ballad Pieces door te gaan in het mooie tweeluik Keep on Lying en Champagne Kisses. Het album sluit dan af met het sterk geproduceerde Desire.

Om eerlijk te zijn hink ik een beetje op twee gedachten door dit album. Aan de ene kant kan ik nog steeds heel enthousiast worden van de sound van Jessie Ware. Ze zet ook op dit album die sound vaak heel goed neer. Maar aan de andere kant komt deze nieuwe plaat ook wat te gemakzuchtig over. Ik heb het gevoel dat ze er veel meer uit had kunnen halen en dat ze teveel op safe heeft gespeeld.