Recensie: The Tibbs – Cleaned Out (2014)

cleaned outElk jaar zijn er van die nieuwe artiesten waar je nog nooit eerder van hebt gehoord. Dat geldt dit jaar voor mij bij the Tibbs. Ze begonnen met het covers van Southern soul classics en werkten zodoende sinds 2012 naar deze plaat toe. En ja, voor de duidelijkheid, we hebben het hier over een Nederlandse band.

 

Wat Cleaned Out ons dan brengt? Het brengt ons veelal van hun inspiratiebronnen. De titeltrack heeft een duidelijke Daptone associatie met een Joss Stone-achtige zangeres. Erg krachtig nummer. Footprints in the Sand laat de lievere kant van The Tibbs horen, waar Suffocated weer die Daptone herinneringen op doet bloeien. Het zit allemaal retestrak in elkaar. Dit bevalt me erg goed moet ik zeggen. Dat geldt ook voor het rock ’n roll-achtige Baby Call On Me of het leuke The Hangout. Ik heb nu wel door dat The Tibbs een band is om rekening mee te houden. Fijn dat ze dit soort muziek ook in Nederland maken.

Blue Monday doet wat de titel belooft en het Betty On Shoe is erg vrolijk. Voor velen een goed begin van de dag om naar dit nummer te luisteren. Kan je dag meteen niet stuk meer. Het album sluit uiteindelijk af met 96 Tears. En dan is het helaas wel over. Ik ben om. Ik wil meer!

Geef een reactie

