Recensie: Goapele – Strong as Glass (2014)

strong as glassGoapele is precies zo’n artiest die ik gaandeweg beter ben gaan vinden. Eerst maakte ze leuke nu-soul, maar met Break of Dawn uit 2011 maakte ze mij echt blij. Jammer vond ik het dan ook dat deze nieuwe plaat ietwat geruisloos is uitgekomen. Ik hoorde niks van een eerste single en de details bleven ook wat uit. Met haar eigenzinnige stem en dito uiterlijk heeft ze mijn aandacht ook wel. Natuurlijk was ik wel enthousiast over deze release, zo voor de release. Nu nog tijdens het beluisteren.

Op de opener en tevens titeltrack horen we die kraakheldere stem van Goapele meteen weer. Muzikaal is het niet helemaal in orde. Dit nummer mist is extra’s, tenminste ik mis dat. Ook tekstueel is het wel wat te herhalend. Een tegenvaller zie ik ook op Hey Boy. Die eeuwige Snoop Dogg moet daar meedoen. Nu kan dat geen kwaad, maar wel als hij zo slap is als op dit nummer. Nummer swingt verder wel, maar is toch wat te standaard naargelang mijn smaak en mijn ervaringen met Goapele. Dat gaat bij Insanity niet veel beter. Aan de ene kant bounce je rustig mee, aan de andere kant blijft het nummer toch wel wat te vlakjes. Perfect ligt precies in dat zelfde straatje. Gaandeweg ga ik steeds beter begrijpen waarom er aan deze plaat niet zoveel reuring is gegeven.Om me dan meteen een draai om de oren te geven met de mooie, maar bombastische ballad What in the World. Eindelijk een sterk nummer op deze plaat. En ook van korte duur, want My Love is weer saai.
De opgepompte beat op Powerful en de goede stem van Goapele houden dit nummer interessant. Gewoon wel een lekker nummer. Net als het mooie Some Call it Love. De vaste ballad-ingrediënten zitten er in, maar het recept is goed bereidt. Echte top horen we ook nog op Strong as Glass en wel met Last Days. Dit is gewoon een absolute topsong. Mooie verstilde muziek met een hele moderne sound. Deze sound ligt Goapele heel goed, deze sound past bij haar en hier werkt het dus weer.
Het toch wat teleurstellende album sluit uiteindelijk af met de aardige R&B-track Truth Is. Ik moet zeggen, ik heb Goapele wel eens beter gehoord.