Recensie: Raul Midón – Don’t Hesitate (2014)

midonIk kan me nog goed herinneren toen ik voor het eerst Raul Midón hoorde. Dat was in een plaatselijke cd-zaak waar de verkoper mee de plaat State of Mind uit 2005 aanraadde. Ik was meteen om. Zijn gitaarspel en heldere stem hadden mij snel te pakken. Daarnaast waren zijn nummers ook nog eens erg catchy. Echt om was ik toen ik deze man live zag. Want wat hij daar bewerkstelligt is enorm knap. Nog steeds hoor.

Even enthousiast over State of Mind was ik over A World Within a World. Misschien leek het allemaal wel heel erg op elkaar en flikte Midón hetzelfde kunstje weer. En juist door dat laatste gegeven ben ik hem wellicht wat uit het oog verloren. Het album Synthesis is zelfs volledig aan mijn aandacht ontsnapt. De aandacht kwam er wel weer door het nummer Mi Amigo Cubano. Deze was al kort te horen in een Bill Withers documentaire en schreef Raul ook met deze legendarische soulzanger. Nu wil het zo zijn dat dit nummer op de nieuwste plaat van Midón staat. Dan nemen we toch meteen de hele plaat mee? Veertien nummers van Raul Midón kan toch geen kwaad?
Naar bleek kon het dat zeker niet. Al verraste het me lang niet zo als State of Mind. Don’t Hesitate is een hele herkenbare Midón-plaat geworden. Hij doet wat hij altijd heeft gedaan en waar hij ook gewoon heel goed in is. Je krijgt een ontspannende luisterervaring voorgeschoteld zonder te verrassen. Eigenlijk kan deze man geen slechte muziek maken, dat is mij al duidelijk, maar het was toch leuk geweest als hij iets meer risico’s had genomen. Het gewoon weer makkelijk de oren in.