Recensie: Sarah Jane Morris – Bloody Rain (2014)

Deze dambloodye gaat al een tijdje terug. In 1986 had ze namelijk al een grote hit met Don’t Leave Me This Way. Hierna is het allemaal niet van harte gegaan. Leuk om te zien is dan ook dat deze dame nog steeds bezig is in de muziek en dit jaar dus alweer met een nieuwe plaat is gekomen. Haar normale doelgroep is de soul- en jazzliefhebber. Gaan we dat terughoren op dit vijftien nummers tellende album?

De foto op de cover is in ieder geval aardig intens. Die intensiteit hoop ik ook terug te vinden in de nummers op dit album. Opener Feel the Love heeft in ieder geval een singer-songwriter achtige vibe. Gevolgd door het luchtige For a Friend. Mijn aandacht echt vasthouden doet No Beyoncé. Dit rustige nummer is muzikaal rijk en haar manier van zingen benadrukt de titel.
Hierna volgt de gospelsong I Shall Be Released om verder te gaan met het met koper gevulde David Kato. Stuk voor stuk sterke songs die mij erg bevallen. Heel divers ook. Dat bewijst ze weer met het fluisterliedje Comfort They Have None.
Hierna zakt het wellicht een beetje in. De titeltrack, Wild Flowers en Kora zijn allen niet meer dan aardig of aardig mooi. De draad pakt ze wel weer op met Across the Desert to Love. Sarah Jane laat hier goed horen hoe je ook swingend kan zingen. Jammer om hierna de mindere Deeper Well en Coal Train te horen. De variatie ligt dus duidelijk niet alleen in de stijlen, maar ook in de kwaliteit.
Het bluesy Get Them Out is wel weer erg goed. Net als het mooie en rustige On My Way to You. Afsluiter Men Just Wanna Have Fun is misschien wat te cheesy.

Ondanks de wisselende kwaliteit is dit een goed album geworden. Vooral met de juiste intensiteit gezongen. Al moet ik eerlijk zeggen dat het waarschijnlijk een paar losse nummers zullen zijn die de revue blijven passeren.