Recensie: Mary J. Blige – The London Sessions (2014)

mjbIk heb een soort haat-liefdeverhouding met Mary J. Blige. De start van haar carriere was meer dan indrukwekkend te noemen. Met haar 411 album veroverde zij de hele wereld en dat was meer dan terecht. Daarna verloor ik haar wat uit het oog. Van ‘Mary’ heb ik bijvoorbeeld maar een paar nummers opgevangen. Helemaal terug in mijn aandacht kwam ze met ‘No More Drama’. Een erg sterk album waarna ik haar weer uit het zicht verloor. Een nieuwe comeback was er met ‘The Breakthrough’. Één van haar persoonlijkste platen tot nog toe. Wederom was het daarna, op een paar kerstliedjes na, weer hommeles. Tot 2014 dus. Dit album, deze nieuwe plaat werd voorafgegaan door het fantastische Therapy. De titel verwijst verder naar haar samenwerking met verschillende Engelse songwriters en producers. Welke? Ik zal zeggen kijk eens naar de cover en je weet het, want hun namen staan naar die van MJB prominent weergegeven op de hoes. Leveren deze Engelse invloeden kwaliteit op?

Daar kan al deels bevestigend op antwoorden. Want dat er weer ouderwets sterke nummers op staan is zeker. Naast het eerder genoemde Therapy zijn er ook nog het ingehouden krachtige Doubt, het mooie en uitgeklede When You’re Gone, het rauwe en sterk Long Hard Look en de echte MJB-ballad Worth My Time.
Aan de andere kant bedient Mary J. zich van een hippere sound. Een sound vooral ingegeven door de medewerking van Disclosure. Dansen met Blige op Right Now, My Loving, Nobody But You, Pick Me Up en Follow Me. Een groot deel van het album dus. Sterker, we houden nog maar twee nummers over die nog niet genoemd zijn. Die zijn dan ook het benoemen niet echt waard.

Een wisselvallige plaat dus. Zeker een voldoende waard door de sterke tracks, maar ook wat misstappen, dus een kleine voldoende.